1.27.2009

Hipokrit?

Saya pernah bertanya pada seseorang - Bagaimana untuk menjadi seorang yang selfish tanpa menampakkan yang kita ini seorang yang selfish? Bagaimana untuk menjadi seorang yang pentingkan diri tapi dalam masa yang sama, kita masih ada sikap ambil berat dan pentingkan orang sekeliling kita?


Kadangkala kita terlalu menjaga perasaan orang lain.Kita semua pernah alami satu tahap, satu keadaan, di mana kita terlalu menjaga perasaan orang di sekeliling kita.Hingga mengabaikan perasaan sendiri.Mengalah, berdiam diri, berbohong, hanya untuk menjaga perasaan orang lain.

Selalunya kita akan jaga perasaan orang yang kita sayang, orang yang kita hormati, orang yang kita rasa - tak ada sebab untuk kita tak jaga hati dan perasaan dia.Sebab dia jaga perasaan kita dengan sebaik-baiknya. Menjaga hati dan perasaan orang lain, sikap yang amat-amat mulia.Cuma kadangkala, entah kenapa ianya menjadi amat keterlaluan.


Bukan masalah ikhlas tak ikhlas, hipokrit tak hipokrit, atau mengharapkan balasan yang sama atas apa yang kita lakukan terhadap orang itu.Tapi... Okaylah, contohnya begini.Katakanlah kita tiap-tiap hari masakkan makanan untuk semua orang, sesekali kita tentu rasa teringin juga nak duduk sahaja dan orang pula masakkan makanan untuk kita, kan?

Kita nak suruh orang pula yang masakkan untuk kita, tapi kita gusar untuk menyuarakan.Takut dituduh mengungkit seandainya kita berkata, :n3s_02:betapa letihnya kita saban hari.Sedangkan, kita hanya ingin memohon pengertian dan meluahkan apa yang kita rasa.Itu sahaja.Bukannya kita sudah tidak mahu memasak untuk mereka lagi pada masa akan datang.Well, itu hanya satu contoh.


:n3s_11:Agak susah untuk jadi selfish yang kena pada masa dan keadaan.Kerana menjaga perasaan orang lain itu lebih senang dan mudah untuk dilakukan daripada kita menjadi seorang yang selfish.Tetapi, selfish itu perlu dan mesti ada dalam diri, walaupun sekelumit.Hmm, mungkin menjaga perasaan orang lain itu, semacam satu bentuk "pengorbanan" dalam kehidupan kita.Ya,mungkin...

" But what is the good of friendship if one cannot say exactly what one means? Anybody can say charming things and try to please and try to flatter, but a true friends always say unpleaseant things and does not mind giving pain.Indeed, if he is a really true friend he prefers it, for he knows that then he is going good "
- Oscar Wilde.:n3s_03:

No comments: