10.05.2009

Aurat dan Nurul


Assalamualaikum wbt.. Alhamdulillah hari ini nurul dpt mencuri sedikit masa untuk mencoret dalam blog ini.. Sudah sgt+amt lama tak mengupdate blog ini.. abis penuh dengan sawang labah2 dan debu.. Nanti nurul jalan2 balik blog kawan2 ok..

Disini terdapat secebis artikel yang bnr2 menusuk hati nurul.. mengenai aurat seorang perempuan.. Oleh kerana nurul seorang perempuan, dan kwn2 di luar sana juga ada yang bergelar perempuan, nurul tujukan artikel ini khas untuk semua.. Peringatan untuk nurul jugak..

Adalah penting pemahaman tentang aurat kerana ia melibatkan penjagaan penglihatan yang berkaitan secara langsung dengan hati dan fikiran yang dipengaruhi oleh nafsu dan syaitan. Aurat yang dimaksudkan bukan sahaja terhadap kaum wanita, tetapi juga kepada kaum lelaki di mana sesetengahnya yang kurang sensitif menganggap aurat lelaki tidak berapa penting sehingga memakai seluar yang menampakkan lutut ketika bersukan. Bagi seorang wanita, aurat adalah perkara yang sangat besar dan skop aurat adalah lebih luas pada tubuh mereka berbanding lelaki. Manakala dalam institusi kekeluargaan pula, ibu bapa memainkan peranan penting terhadap pentarbiyahan setiap anak. Bahkan, mereka juga perlu ditarbiyah dan diberi peringatan agar tidak alpa akan arus dunia semasa yang membawa kepada kebatilan.


Haba Pendam Tentu dan Konsep Aurat

Dalam Fizik, konsep ketahanan mental, emosi dan spiritual ditekankan dalam bab haba pendam tentu dan berhubungkait dengan penjagaan aurat. Jika dikaji tentang formula yang digunakan:

J = mc x tetha

J ialah haba pendam tentu: Kuantiti haba yang boleh diserap oleh suatu objek yang mempunyai jisim tertentu dalam suatu kuantiti masa.

m ialah jisim objek yang menerima perubahan suhu.

c ialah keupayaan haba tentu: Keupayaan suatu objek yang mempunyai jisim tertentu menerima suatu kuantiti suhu dalam suatu kuantiti masa.

tetha ialah perubahan suhu.

Eksperimen 1: Haba Pendam Tentu (Fizik Tingkatan 4- BAB 2.3)

Abstrak/Pengenalan

Dalam kajian ini, "eksperimen" dilakukan ke atas 3 jenis wanita: wanita A- wanita bertudung labuh, berjubah dan menjaga lengan daripada terdedah, wanita B-wanita memakai pakaian biasa tetapi masih menutup aurat dan wanita C- wanita yang lebih selesa memaparkan rambut yang lurus setelah melalui teknik rebonding, menunjukkan keputihan dan kehalusan kulit lengan, mendedahkan kerampingan bentuk badan dan berhias laksana model-model muka hadapan majalah hiburan.

Tujuan

Mengkaji tahap ketahanan spiritual, mental dan emosi wanita terhadap tekanan yang diberi berdasarkan cara pemakaian.

Hipotesis

Semakin baik cara pemakaian yang diamalkan mengikut tatacara yang disyorkan dalam Islam, semakin tinggi tahap ketahanan mental, emosi dan spiritual atas tekanan yang diberi. Begitu juga sebaliknya.

Inferens

Wanita A mempunyai tahap ketahanan yang tinggi, wanita B mempunyai tahap ketahanan yang sederhana dan wanita C mempunyai tahap ketahanan yang lemah.

Pembolehubah manipulasi

c atau keupayaan suatu objek yang mempunyai jisim tertentu menerima suatu kuantiti suhu dalam suatu kuantiti masa mempunyai hubungan dengan ketahanan seseorang terhadap tekanan yang dikenakan. Bercakap tentang konsep aurat, ia mempunyai kaitan dengan suhu. Ramai yang membuka aurat atas alasan panas dan lebih suka bebas dari suatu kongkongan. Seorang pensyarah wanita di UIA dari New Zealand (bukan Islam) mempersoalkan istilah baju kurung. Adakah istilah baju kurung tercipta kerana sifatnya "mengurung" wanita di Malaysia? Sehinggakan ramai wanita sekitar KL dan Selangor lebih suka memakai jeans dan t-shirt?

Pembolehubah malar

m atau jisim objek yang menerima perubahan suhu. Anggap jisim, bentuk badan, bangsa, agama, dan ciri-ciri fizikal ketiga-tiga jenis wanita adalah sama.

tetha atau perubahan suhu. Ia adalah tekanan yang diberi secara automatik oleh Pencipta alam di mana wanita berhadapan dengan perubahan biologi seperti haid (datang bulan), nifas (keadaan yang berlaku semasa bersalin), menopause (berlaku pengurangan hormon estrogen) dan tekanan persekitaran (kerja, pelajaran dan lain-lain).

Pembolehubah bergerakbalas

J atau kuantiti haba yang boleh diserap oleh suatu objek yang mempunyai jisim tertentu dalam suatu kuantiti masa. Ia berkaitan dengan setinggi mana tahap ketahanan spiritual, emosi dan mental ketiga-tiga jenis wanita terhadap daya tekanan yang diberi.


Kaedah


1) Melalui pemerhatian kritikal terhadap perubahan personaliti ketiga-tiga jenis wanita dalam suatu jangka masa.

2) Bertanya secara berhikmah tentang perspektif ketiga-tiga wanita terhadap cara pemakaian.

3) Eksperimen diulang keatas wanita-wanita lain yang mempunyai ciri yang sama.

4) Eksperimen juga dilakukan keatas 2 jenis lelaki: Lelaki A- Lelaki yang menutup aurat dengan baik dan Lelaki B- Lelaki yang suka mendedahkan pusat sewaktu berlengging dan memaparkan lutut serta paha sewaktu bersukan atau berjalan-jalan.


Pemerhatian

1) Wanita A kelihatan humble, tenang, happy, ceria, lembut, sopan, pendiam, bercakap ketika perlu, berhati-hati dengan perhubungan dan berkemampuan mengawal perkataan yang dikeluarkan dari mulut.

2) Wanita B juga kelihatan tenang, ceria, happy tetapi kadangkala kelihatan risau dan bimbang seperti ada sesuatu yang tak kena. Ada masanya terlepas juga kata-kata yang kurang baik ketika marah. Tapi kembali normal setelah beberapa ketika. Penulis yang berjurusan senibina pernah menegur seorang studiomate wanita yang menggunakan spray dengan cara yang salah ketika menyembur model yang dibuat sehingga menyebabkan cat yang terhasil rosak. Lalu dalam keadaan marah, penulis dikatakan penyibuk walaupun niat penulis ingin menegur kesilapan yang dibuat. Penulis terus berlalu kerana tahu tetha sedang dikenakan terhadap studiomate tersebut. Selepas kejadian tersebut, keadaan kembali normal.

3) Wanita C kelihatan kelam-kabut, mempunyai stail tersendiri, kurang menjaga perkataan yang dilafazkan, overexcited, mudah melenting, agak sombong, materialistik dan sosial.

4) Lelaki A kelihatan normal, tetapi lelaki B agak stylo, mudah marah, ego yang terlampau tinggi, sukar menerima nasihat, memandang rendah atas kemampuan orang lain dan lebih agresif.

Kesimpulan


Dari eksperimen yang dijalankan, wanita dan lelaki yang mempunyai nilai J yang tinggi adalah mereka yang menjaga cara pemakaian dengan baik mengikut syariat Islam dan sensitif terhadap aurat. Seperti dalam formula yang diberi:

J = mc x tetha

Oleh itu, hipotesis diterima.

Mengkaji Fizik melalui perspektif Islam

Dalam usaha penyampaian Islam kepada individu yang faham tentang Islam, individu yang kurang faham tentang Islam dan individu yang tidak faham tentang Islam, pendekatan melalui ilmu duniawi berdasarkan kaedah saintifik dan empirik adalah salah satu cara yang sesuai kerana tak semua daripada mereka akan menerima jika menyampaikan melalui ilmu Tauhid. Masalah berlaku di Malaysia di mana persepsi masyarakat berubah iaitu belajar adalah untuk bekerja, bukan belajar untuk mencari ilmu.

Adalah menghampakan situasi yang sama berlaku pada mereka yang mengambil jurusan agama dan mereka yang menghafal kalam-kalam Allah. Jika perspektif ini berterusan, mereka tidak akan mampu untuk mengislamisasi ilmu yang dipelajari, melakukan integrasi antara ilmu duniawi dan ilmu Islam, menyampaikan ilmu pada peringkat antarabangsa agar mesej Islam sampai ke serata tempat seterusnya mencapai kecemerlangan menyeluruh.

Seperti yang tertera dalam misi UIA iaitu Triple ICE (Integrations, Islamizations, Internationalizations dan Comprehensive Excellence), adakah pelajar UIA akan mencapai misi UIA andai masih lagi belajar untuk bekerja? Bukan untuk pelajar UIA sahaja, malah kepada pelajar institusi lain sekali. Tidak malukah kita kepada mereka yang bukan Islam mengkaji ilmu sains melalui al-Quran lantas memeluk Islam atas kesedaran? Di manakah perginya reputasi pelajar Islam yang cuba dipertahankan? Fikirkan...

NUruL:::Bertudung atau berpenampilan sopan adalah cara kita menzahirkan agama kita. Iman bukan sahaja dengan hati, bahkan melibatkan lahiriah dan batiniah. Ini kerana di sini mulanya penilaian orang bukan Islam kepada agama yang suci ini. Islam telah menetapkan cara berpakaian dan khususnya cara mengenakan tudung.



Antara tip yang boleh diamalkan ialah jangan memakai tudung yang agak jarang, nipis yang boleh menampakkan susuk leher dan dada wanita. Jika jarang, anda digalakkan memakai baju lengan panjang (turtle neck) yang menutupi leher. Pakaian yang menampakkan apa yang patutnya disembunyikan mencuri banyak pandangan lelaki seterusnya menimbulkan nafsu di hati mereka yang akan membuka peluang kepada syaitan menghasut mereka yang lemah imannya.



Dalam suatu riwayat menceritakan, Rasulullah pernah bertanya Rasulullah, Hai Iblis! Siapa pula yang bersekutu dan bersekedudukan dengan engkau?



Maka Iblis menjawab: Iaitu apabila bertemu lelaki dengan perempuan muda, maka hamba duduk pada leher perempuan-perempuan muda itu, hamba hiaskan mukanya dengan jelingan dan senyuman yang menarik hati. Apabila dipandang belakangnya maka terpandang lehernya yang halus dengan pinggang dan punggung yang bergerak-gerak yang membangkitkan nafsu. Manakala di pandang depannya, hamba hiaskan dadanya dengan bergerak-gerak kedua kuntum yang melekat pada dadanya, lalu hamba panah pada jantung hati keduanya atau salah satu daripadanya hingga bergerak-gerak keinginan nafsu syahwatnya. Apabila orang tersebut tidak memelihara hatinya, nescaya tidak terpeliharalah farajnya (kemaluannya). Sesiapa yang tidak memelihara kemaluannya nescaya tiadalah terpelihara imannya.



Waallahua'lam.





JazaKallaH kerana suDi berKunjunG ke TeraTak saYe..seMoGa meNdaPat manFaat BersaMa Dan berKeKalan UkhWah InI heNdaknYa,insyALLAH(^ _ ^)

nurul falah

9.27.2009





JazaKallaH kerana suDi berKunjunG ke TeraTak saYe..seMoGa meNdaPat manFaat BersaMa Dan berKeKalan UkhWah InI heNdaknYa,insyALLAH(^ _ ^)

nurul falah

8.20.2009

TAHNIAH

Assalamualaikum sahabat semua.. :bye:

:sleepy:akhirnya penantian yang ditunggu tiba jua..
tamat sudah hari konvokesyen UTM..


Tahniah buat semua yang diraikan dalam majlis konvokesyen ke-43 UTM..

Tahniah.. khas buat warga SPF..

yang berjaya melepasi detik2 sukar bersama..
namun dalam pahit tetap ada manisnya..
Kenangan bersama tak akan dilupa..
Moga ukhwah yang terjalin tetap utuh bertaut..


:pompom:kepada rakan2 yang tak sempat bertemu time konvo hari tu..

nurul
:flower:mintak maaf ye..
InsyaAllah.. akan datang bila sampai waktunya,
jumpalah kita lgi.

:kiss:Tahniah juga khusus untuk semua teman lama
dari SKBP,Pontian,
SMKDPB,Pontian,
TiJB,JB, dan
KMK, Kulim..
Maaf tiada masa untuk bertemu..
Buat rakan-rakan yang berjaya,
Tahniah...
Bagi yang dapat 1st Class, Dean Award, dan lain2 award..
aih.. da lupa ke kita kat sini..


semoga dunia baru yang akan ditempuh selepas ini lebih beroleh kejayaan dan rahmat dariNya.. Amin..

bagi rakan2 engineer2 baru+cikgu2 baru..
semoga terus berdedikasi dalam menjalankan tugas kalian..


Disini, tak lupa jua untuk merakamkan penghargaan kepada umi dan abah yang amik cuti semata2 nak melihat anaknya naik stage..
thanks umi,, abah..
juga thanks atas sponsor baju+kasut+beg dll untuk majlis konvo ini..
tak ketinggalan jua,
terima kasih kepada seorang teman yang sanggup ambil cuti,
semata-mata untuk meraikan hari indah ini bersama..
even terpaksa duduk diluar menahan panas dan ujan..
juga terima kasih atas kuntuman ros yang sgt mahal harganya..
huhu...


okeylah sampai sini utk kali ini..
(p/s; perjuangan belum berakhir.. cuma baru melepasi garisan permulaan.. semoga kita sama-sama berjaya sampai ke garisan penamat.. Amiin..)
:look::look::look:

8.14.2009

Al-Fatihah


Assalamualaikum sahabat semua.. seperti yang semua tahu.. rasanya ada juga yang masih belum tahu.. penyanyi nasyid yang lunak mengalunkan kalimah suci memuji Allah dan sering kita dengar suaranya melaungkan takbir raya,, tak kira lah raya Haji atau Aidil Fitri.. Allahyarham Ust Asri sudah menjadi lipatan sejarah. Allahyarham berita harianmeninggal dunia di Hospital Pantai, di sini, kira-kira jam 11 pagi tadi kerana sakit jantung. Allahyarham yang juga penyanyi utama kumpulan itu dilaporkan pengsan ketika mengendalikan program Syahadah musim kelima di Angkasapuri, sebelum dikejarkan ke hospital berkenaan.. Al-Fatihah buat beliau.. Buat keluarga, tabahkan hati..ujian ini hanya sementara.. kita yang masih tinggal, jangan lepaskan masa yang ada.. penuhkan dengan amalan dan sifat nasihat-menasihati ke arah kebenaran.. Semoga kita tidak tergolong dalam golongan orang2 yang rugi.. P/s: semakin ramai alim ulama yang telah meninggalkan dunia ini... ya Allah, lindungilah iman dan taqwa kami agar tidak berganjak dan berpaling dariMu...JazaKallaH kerana suDi berKunjunG ke TeraTak saYe..seMoGa meNdaPat manFaat BersaMa Dan berKeKalan UkhWah InI heNdaknYa,insyALLAH(^ _ ^) nurul falah

Sahabat Vs Kawan


Terbitnya entri nie selepas melalui pelbagai peristiwa pada hari ini.... :what: Peristiwa apa? Biarlah itu menjadi lipatan sejarah dalam hidup nurul... Hari ni nurul nak kongsi pendapat mengenai sahabat..:kiss:Apa beza sahabat dan kawan? Sama erti tapi lain pengertian....:what::what:Hehe...
Nurul memandang sahabat lebih tinggi daripada kawan.. Semua orang nurul anggap sebagai kawan.. Tapi rasanya susah nak mengiktiraf seseorang itu sebagai sahabat..Jika sahabat, situasinya adalah “barang kau aku punya dan barang aku kau punya”.. Berlainan pulak dengan kawan yang mana “barang kau kau punya dan barang aku, aku yang punya” Haha.. Semakin pelik..:what:

Lebih 20 tahun nurul bernafas kat dunia nie.. Bermacam2 ragam kawan dah ditemui.. Bermacam lokasi dah disinggah.. Dan di semua tempat, rasanya ada kawan.. Tapi jarang untuk bersua dengan sahabat.. Kebanyakan mereka hanya sekadar teman belajar, studi hempas pulas sama2 time exam, teman berbual dan bergosip, teman bergembira dan sebagainya.. Tapi kenapa susah nak menemui sahabat?

Bagaimana untuk mencari sahabat? Susah bersama dan senang bersama.. Itu baru sahabat sebenar,, Berlainan pulak ngan kawan yang hanya tau senang sahaja bersama2.. Rasanya dalam dunia nie sekerat dua jer yang boleh bersusah senang dengan orang lain..

Biasanya, kita sering menjadi tempat perkongsian masalah dan selalu menjadi tempat mencari jalan penyelesaian.. Tapi bilakita seperti ada masalah hanya ini jer selalu kita terima; “Ko ok ker? Aku tengok macam ada tak kena jer.. Ko ada masalah ker?”.. Rasanya itu tak cukup.. Bukanla memilih atau mengada, tapi sudah berbaloi jika dorang bercakap “Citer la kat aku, mane tau boleh tolong”

Sahabat bagiku bukan la hanya dialog “kau la sahabat aku dunia akhirat”.. Nilailah sendiri dan hargainya walau si ’sahabat’ tidak mengerti.. Mencari biji cili di celahan gigi lebih senang dari mencari sahabat.. Sebaik2 sahabat tidak bermakna kita tak perlukan kawan.. Penulisan aku di atas bukanlah bermakna aku memandang keji pada yang bertitle kawan.. Keseimbangan jiwa itu perlu untuk pengurusan hidup yang bermakna. :pompom: Fikir-fikirkan dan selamat beramal:):what:

JazaKallaH kerana suDi berKunjunG ke TeraTak saYe..seMoGa meNdaPat manFaat BersaMa Dan berKeKalan UkhWah InI heNdaknYa,insyALLAH(^ _ ^)

nurul falah

7.29.2009

Takziah

Firman Allah SWT yang bermaksud,

"Tiap-tiap umat mempunyai batas waktu (ajal), maka apabila telah datang waktunya (ajalnya) mereka tidak dapat mengundurkannya barang sesaat pun dan tidak dapat (pula) mencepatkannya. " (Surah Al-A'raaf, ayat 34).

Mendengar berita kematian dengan penuh keinsafan adalah sebahagian daripada cara untuk mengingati Allah. Khabar yang mengandungi kisah kebesaran dan kekuasaan Allah.

Buat kak emi dan keluarga, salam takziah dari nurul di kejauhan..Kehilangan seorang ibu yang amat dikasihi memang menyakitkan.. Kita mempunyai nasib yang serupa.. cuma kak emi baru merasainya.. dan mungkin masih terngiang-ngiang mendengar suara arwah ibunya.. semoga kak emi sekeluarga sabar dan tabah dengan dugaan dariNya.Dan mudah-mudahan Allah memberi rahmatNya kepada beliau.

Kematian akan ditangisi dan diratapi. Namun kasih-sayang Allah melewati cinta sesama manusia. Jika itu yang terbaik buat mereka, kita doakan agar Allah menempatkan mereka di syurga FIRDAUS.Semoga kita semua tergolong dalam golongan orang yang mendapat perlindungan- Nya selalu. Amin.

(Nurul: Kenangan lama segar kembali..Alfatihah buat semua yang telah tiada...
JazaKallaH kerana suDi berKunjunG ke TeraTak saYe..seMoGa meNdaPat manFaat BersaMa Dan berKeKalan UkhWah InI heNdaknYa,insyALLAH(^ _ ^)

nurul falah

IBU

Daripada bayi sehingga single mingle…

Bila dahaga, yang susukan aku.... mak

Bila lapar, yang suapkan aku.... mak

Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. .. mak

Kata mak, perkataan pertama yang aku sebut.... Mak

Bila bangun tidur, aku cari.... mak

Bila nangis, orang pertama yang datang .... mak

Bila nak bermanja, aku dekati.... mak

Bila nak bergesel, aku duduk sebelah.... mak

Bila sedih, yang boleh memujukku hanya.... mak

Bila nakal, yang memarahi aku.... mak

Bila merajuk, yang memujukku cuma.... mak

Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah.... mak

Bila takut, yang tenangkan aku.... mak

Bila nak peluk, yang aku suka peluk.... mak

Aku selalu teringatkan .... mak

Bila sedih, aku mesti talipon.... mak

Bila seronok, orang pertama aku nak beritahu..... mak

Bila bengang.. aku suka luah pada.. mak

Bila takut, aku selalu panggil... "mmaaakkkk! "

Bila sakit, orang paling risau adalah.... mak

Bila nak exam, orang paling sibuk juga.... mak

Bila buat hal, yang marah aku dulu.... mak

Bila ada masalah, yang paling risau.... mak

Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni.. mak

Yang selalu masak makanan kegemaranku.... mak

kalau balik ke kampung, yang selalu bekalkan ulam & lauk pauk..... mak

Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku.... mak

Yang selalu berleter kat aku... mak

Yang selalu puji aku.... mak

Yang selalu nasihat aku.... mak

Bila nak kahwin..Orang pertama aku tunjuk dan rujuk..... mak

Lain pula bila sudah ada pasangan hidup sendiri....

Bila seronok, aku cari....pasanganku

Bila sedih, aku cari.... mak

Bila berjaya, aku ceritakan pada....pasanganku

Bila gagal, aku ceritakan pada.... mak

Bila bahagia, aku peluk erat....pasanganku

Bila berduka, aku peluk erat.... emakku

Bila nak bercuti, aku bawa....pasanganku

Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah.... mak

Bila sambut valentine.. Aku bagi hadiah pada pasanganku

Bila sambut hari ibu...aku cuma dapat ucapkan Selamat Hari Ibu

Selalu.. aku ingat pasanganku

Selalu.. mak ingat kat aku

Bila-bila... aku akan talipon pasanganku

Entah bila... aku nak talipon mak

Selalu...aku belikan hadiah untuk pasanganku

Entah bila... aku nak belikan hadiah untuk emak

Isi hati seorang mak "Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja... bolehkah kau kirim wang untuk mak? Mak bukan nak banyak... lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah".

Tersentuh hati & berderai air mata jika kita mendengarnya kan. Tapi adakah kita sangat prihatin luahan hati mereka?

Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya....

berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya.....

berapa ramai yang sanggup mengantikan lampin ibunya.....

berapa ramai yang sanggup membersihkan najis ibunya.......

berapa ramai yang sanggup membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya....

berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya..... ]

berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya......

Seorang anak mendapatkan ibunya yang sedang sibuk menyediakan makan malam di dapur lalu menghulurkan sekeping kertas yang bertulis sesuatu. Si ibu segera mengesatkan tangan di apron menyambut kertas yang dihulurkan oleh si anak lalu membacanya.Kos upah membantu ibu:

1) Tolong pergi kedai : RM4.00

2) Tolong jaga adik : RM4..00

3) Tolong buang sampah : RM1.00

4) Tolong kemas bilik : RM2.00

5) Tolong siram bunga : RM3.00

6) Tolong sapu sampah : RM3.00

Jumlah : RM17.00

Selesai membaca, si ibu tersenyum memandang si anak sambil sesuatu berlegar-legar si mindanya. Si ibu mencapai sebatang pen dan menulis sesuatu di belakang kertas yang sama.

1) Kos mengandungkanmu selama 9 bulan - PERCUMA

2) Kos berjaga malam kerana menjagamu - PERCUMA

3) Kos air mata yang menitis keranamu - PERCUMA

4) Kos kerunsingan kerana bimbangkanmu - PERCUMA

5) Kos menyediakan makan minum, pakaian, dan keperluanmu -PERCUMA

Jumlah Keseluruhan Nilai Kasihku - PERCUMA

Umi,ibu, mama, mami, ma, emak..

walau apa pun gelaran diberi,

anakmu tetap di hati..


umi, nurul sayang umi:)




JazaKallaH kerana suDi berKunjunG ke TeraTak saYe..seMoGa meNdaPat manFaat BersaMa Dan berKeKalan UkhWah InI heNdaknYa,insyALLAH(^ _ ^)

nurul falah

7.24.2009

Contoh Soalan Insak

Assalamualaikum..Bagi rakan2 seperjuangan yang sedang sama2 berdebar menanti hari interview+ujian Insak, di sini nurul nak kongsikan contoh2 soalan yg dijumpai di internet ni..(kredit kepada www.skema-analitikal-2008.com) Macam susah soalannya.. xmengapa.. sama2 kita cuba sedaya upaya... ada sesiapa yang ada tips+info lagi?
jangan segan2 bagitau.. kita kongsi2kanlah ya.. lagipun.. apa yang penting?... KERJASAMA.. huhu

Nurul_falah:.. dalam 1/2 jam jawab seratus soalan.. huhu dasyat2.. kalau sape yg dapat full mark n memang terrorlah..
buat kawan2.. good luck..
n bagi sesiapa yang dapat interview 27hb Ogos 2009 di PKG, BBU.. Kita jumpa di sana..
da...da.. :)
a








JazaKallaH kerana suDi berKunjunG ke TeraTak saYe..seMoGa meNdaPat manFaat BersaMa Dan berKeKalan UkhWah InI heNdaknYa,insyALLAH(^ _ ^)

nurul falah

7.23.2009

Soalan Bocor..

Hmm.. agaknya apa soalan yang akan ditanyakan oleh pihak KPM untuk menapis bakal guru yang sudah tidak sabar mencurakan segala teori untuk dipraktikkan kepada anak didik pertamanya ini ya? antara yang mungkin ditanya sementelah sedang hanyat diperkatakan (mana tau ada kumpulan yang akan berkumpul utk membincangkan soalan yang akan ditanya):) 1- pandangan andai PPSMI disambung kembali
2- Pandangan mengenai pengubahsuaian kurikulum UPSR

3- Nyatakan organisasi tertinggi KPM.. tentunya menteri pendidikan itu sendiri..

4-Soalan yang paling biasa dan akan ditanya...

Tujuan utama memilih profesion perguruan..

Hmmm dah 3 kali dah dapat soalan mcm ni.. (1) first time interview nak masuk u
(2) interview time apply biasiswa KPM
(3) interview time nak jadi guru sandaran...

walaupun da berulang kali soalan yang sama diajukan, tetap pening nak memikirkan, apakah jawapan yang paling relevan dan seduai dengan ketulusan hati... Apa-apa pun semoga segala niat baik dan usaha yang telah dicurahkan selama ini mendapat perhatian pihak interviewer nanti.. huhu Tapi setelah menyelak beberapa sumber ilmiah ketika sedang menyiapkan tugasan, terpandang sebaris ayat yang familiar tetapi sering dilupakan... Nabi saw bersabda yang bermaksud; “Apabila mati anak Adam, maka terputuslah amal kebaikan kecuali; mereka yang meninggalakn ilmu bermanfaat, sedekah (kebajikan) jariah, dan anak soleh yang mendoakan akannya” (Hadith Riwayat Muslim). (Mungkinkah faktor ini yang mendorong aku untuk memilih profesion perguruan?... Garu kepala, dan fikir sedalamnya...:) Benar, andai kita sudah sampai waktunya, jasad akan mati, ditinggalkan di dalam tanah seorang diri... dibacakan talkin dan ditinggalkan.. Tetapi rohnya masih sentiasa hidup, inginkan makanan di kala kelaparan dan minuman di kala kehausan.. Bukan makanan yang enak di restoran dan hotel mahal, atau air jus yang lazat dan enak diminum... cuma inginkan titipan doa dari seorang anak, pahala ilmu yang diamalkan oleh pelajarnya dan pahala sedekah jariah yang pernah disumbangkannya... Manakala bagi yang hidup, jangan hanya baca jasad AlQuran, namun hayati rohnya. Merasa sedih yang dialami apabila kehilangan orang yang paling kita sayang adalah ingatan pada lakaran sebuah diari, apatah lagi jika waktu itu kita masih baru bertatih untuk megenal kehidupan, akan menjadi ingatan sentiasa. Memori silam mengajar kita erti kekuatan untuk meneruskan dan mencipta ruang indah dalam kanvas kehidupan. Al-fatihah buat kaum keluarga dan sahabat yang telah pergi meninggalkan kita... Nurul_falah86: Jangan terlalu gembira ketika dilimpahi nikmat, cukuplah mensyukurinya.. takut-takut andai ditimpa musibah, kita tidak tahan untuk menampungnya... JazaKallaH kerana suDi berKunjunG ke TeraTak saYe..seMoGa meNdaPat manFaat BersaMa Dan berKeKalan UkhWah InI heNdaknYa,insyALLAH(^ _ ^) nurul falah

KISAH BARU

JazaKallaH kerana suDi berKunjunG ke TeraTak saYe..seMoGa meNdaPat manFaat BersaMa Dan berKeKalan UkhWah InI heNdaknYa,insyALLAH(^ _ ^)
Assalamualaikum.. buat semua yang sudi mengunjungi blog ini dikala ownernya kalut dan berat untuk mengupdate.. tQ so much.. maaf, tiada pengisian yang dapat dihadiahkan..

Di kesempatan ini, nurul ingin mengucapkan tahniah kepada bakal graduan yang akan menghadiri majlis meraikan mereka.. dan nurul sendiri..Tahniah!! Anda layak setelah 4 tahun berhempas pulas mengorbankan masa yang bukan sedikit, dengan bantuan tenaga yang dipinjamkan Allah, beserta sokongan kewangan PTPTN@ biasiswa KPM di samping scholarship PaMa yang tidak pernah putus.. Hehe.. Buat bakal graduan Fakulti Pendidikan, insyaAllah kita bertemu di dewan bersejarah, DSI yang megah pada hari Isnin, 17Hb Ogos 2009.. 2.00 petang..
(Alamak.. masa ni baru teringat nak pakai baju apa waktu konvo nanti:)

Buat rakan-rakan yang telah menerima surat tawaran temuduga GST, semoga berjaya.. Jangan lupa tempat temuduga dan tarikhnya.. takut nnti terlepas pula.. Nurul sendiri sudah mula rasa bahang kecuakan untuk ditemuramah... nampaknya selepas ini, walaupun masa kurang mengizinkan, terpaksa juga menyelak dengan bersungguh-sungguh akhbar yang jarang dijenguk untuk mengikuti isu-isu semasa yang sedang hangat dikatakan sekarang.. Mungkin merupakan salah satu soalan yang akan diajukan ketika ditemuramah..(mintak-mintaklah x ditanya soalan-soalan yang tak terjangka...)

Manakala bagi rakan-rakan yang sama-sama berjuang tidak jemu meneruskan perjuangan, semoga tabah dengan segala tugasan, yang mungkin agak berat untuk stage kita yang kurang berpengalaman, berbanding pelajar postgraduate yang sudah mempunyai pengalaman kerja yang luas... sama-samalah kita berusaha agar segalanya mengikut perangcangan.. AMin.. Tabahkan hati ini Ya Allah, kuatkan semangat kami dan permudahkanlah segala urusan kami.
(bila asgmt nak siap ni:(

Nurul_falah: Interview+Assgmnt+Konvo.. ni baru betul 3 dalam 1... dah macam nescaffe 3 in 1 plak..
nurul falah

5.06.2009

La Tahzan

La Tahzan

Assalamualaikum semua, terima kasih buat sahabat yang sudi menjenguk teratak usang ini, Syukran ya

La Tahzan
Jangan bersedih
Detik2 perpisahan sudah bermula
tapi biarkan kita memulakan langkah kembali
bertatih dalam dunia realiti

buat rakan-rakan yang pernah bersama menuntut ilmu di sini
entry ini ditujukan khas untuk kamu
kamu, kamu dan kamu
moga ukhwah kita terus bersemi dalam hati
mohon ampun dan maaf
atas semua gurauan kasar
menyindir diri
teguran yang tidak mengena
perkataan yang mungkin mencuit hati
moga hati ini saling memaafi

Cinta mudah datang dan pergi
tapi sahabat
sekali pertemuan
sepanjang hayat tempoh gurrante..

La Tahzan..
kuatkan hati
agar kita sama-sama tabah
menempuh tsunami dugaan
yang bakal menjelma
bila-bila masa..

Ukhwah fillah Abadan abada..


5.05.2009

Perpisahan pelengkap pertemuan


‘Sahabat itu wujud
dari 1 pertemuan
dengan 10 pertanyaan,
100 keyakinan
dan 1000 kali pengorbanan
serta berjuta-juta kali perjuangan
dengan 1 keikhlasan
atas keredhaan Allah…’


Kawan
pertemuan kita suatu keindahan
nikmat Allah yang tiada tandingan

Tapi perpisahan satu kebiasaan
dengan perpisahan
kita menghargai pertemuan..

Moga ukhwah kita berpanjangan

Kenangan+memori+suka duka
Semat di hati
Teruskan perjuangan

Alhamdulillah
selesai sudah perjuangan pertama
teruskan dengan langkah kedua
bagi yang terus dengan kerjaya
laksanakan tugas dengan dedikasi
bagi yang tak jemu menimba ilmu
tahniah
masih ada rezeki untuk kamu
di alam ilmu ini

tapi bagi yang sewaktu dengan nurul
masih keliru dan buntu
tak mengapa
Allah sentiasa di sisi kita
jangan putus mengutus doa
Agar Allah permudahkan segalanya..
Amin


Hmm
berat hati untuk meninggalkan
alam penuh ceria dan pancaroba ini
tapi nurul pasti
di luar sana
masih besar dugaan dan cabaran menanti
Hanya kita perlu persiapkan diri
Aja-aja Fighting semua!!


Bertemu dan berpisah kita kerana Allah
Semoga ada pertemuan kedua dan seterusnya selepas ini






5.04.2009

Pertemuan itu kemanisan perpisahan


"Usah ditangisi sebuah perpisahan, kerana tanpa perpisahan, kita tak dapat merasai betapa manisnya sebuah pertemuan".

Tapi kemudiannya mereka menangis. Kenapa? Kata mereka: "itulah penghargaan untuk sebuah pertemuan."

Ya, benar begitu. Tapi... penantian yang lama lebih baik dari perpisahan sekelip mata!

Setuju tak...

kini Pemergian adalah suatu kehilangan, amat luas pengertiannya.

Kehilangan yang abadi adalah kehilangan tanpa ada lagi pertemuan di alam fana ini.
Kehilangan seketika, sekadar dipisahkan oleh jarak dan keadaan.
Kehilangan yang amat menguji keimanan kita, bilamana dia pergi tanpa sebarang pesanan, tanpa ada kata bicara, tanpa lambaian perpisahan dan tanpa ada tanda perpisahan, yang ada cuma kenangan.
Kehilangan itu menghadirkan persoalan.

Kemana dan mengapa perginya dia? Perit dan pedihnya sebuah kehilangan...

Aku masih mendengar mereka berkata... mereka bertanya dan mereka ketawa masih di tempat yang sama.. tanpa usaha

Aku hanya mendengar.. tanpa berkata-kata kerana aku tahu mereka berdusta mereka cuba lari.. cuba sembunyi.. kerana takut berduka.. takut kecewa

Andai Ada Pertemuan Biarlah Ia Sepanjang Usia...

Perpisahan.....

perpisahan bukan setakat melambai tangan bersama ucapan 'babai' tetapi juga sebagai detik yang mengajar manusia akan betapa perlunya kita belajar menghargai sebuah pertemuan yang telah Allah berikan....

5.01.2009

TIPS SPM PHYSICS

TIPS TO SCORE PHYSICS

1. GRAP THE DEFINITION FOR PHYSICS TERMINOLOGY
Specific heat capacity, latent heat, refraction, pessure, micro wave, work done,
resultant force, resolution of force, forces in equilibrium, focal length, len’s
power, magnetic field, half life, beta ray, gamma ray, interference, logic
gate, momentum, impulsive force, GM tube.

2. GRAP THE PHYSICS PRINCIPLE AND THEIR APPLICATION
Principle of conservation of momentum Pascal’s Principle
Principle of Conservation Of Energy Bernoulli’s Principle
Principle of force in equilibrium Archimede’s Princip
Principle of Thermal equilibrium Superposition Pinciple.

3. GRAP THE PHYSICS LAW & APPLICATION
Hooke’s Law Newton 1st law of Motion
Boyle’s Law Newton 2nd law of Motion
Charles’s Law Newton 3rd law of Motion
Pressure Law Law Of Reflection
Snell’s Law Law Of Refraction
Ohm’s Law Faraday ‘s Law
Lenz’s Law


4. GRAP THE PHYSICS RULE
Right Hand Grip Rule
Maxwell Cork Screw Rule
Fleming’s Left Hand Rule
Fleming’s Right Hand Rule

5. GRAP THE PHYSICS FORMULA

6. GRAP THE PHYSICS EXAMINATION FORMAT
SCORE P1 (50Marks)
SCORE P2 (37 Marks)
SCORE P3 (40 Marks)
Examination Mark Scheme

7. GRAP THE METHOD OF ANSWERING QUESTION
P1 - Do the easier question first
P2 - Observation skil, Point form, table form, Ranking method
P3 - Get the Variables, Tabulation Of data, Draw the graph

8. GRAP THE METHOD OF ANSWERING QUATITAVE APPLICATION QUESTION
Write all the information again. Use symbols.
Choose the formula.
Make subtitution
Final answer with correct unit

9. GRAP ALL THE PHYSICS EXPERIMENT

10. GRAP THE PHYSICS CONTENT USING
MIND MAP
CHECK LIST

11. GRAP THE PAST YEARS SPM EXAM PAPERS

Year 2003
Year 2004
Year 2005
Year 2006
Year 2007
Year 2008

12. GRAP THE DRAWING SKILL
Ray Diagram of Lenses
Ray Diagram of plane and curve mirror
Diagram of instruments
Diagram of experiments

13. GRAP THE WORKING PRINCIPLE OF INSTRUMENT
Hydrometer Astronomical Telescope
Manometer Compound Microscope
Barometer Nucler Reactor
Bunsen Burner Fibre Optics
Carburretor Electric Bell
Electric Motor Electric Relay
Electric Generator Loud speaker
Hydraulic Brake Microphone
Submarine Cathode Ray Oscilloscope (CRO)
Periscope Semiconductor Diode
Binocular Transistor

14. GRAP THE GRAPH SKILL
DRAWING
SKETCHING
INTEPRETATION
DETERMINING THE GRADIENT

15. GRAP THE UNIT CONVERSION SKILL
Normal conversion
Conversion involving derived quantities
Conversion involving Area
Conversion involving Volume

16. GRAP CALCULATION SKILL
Use the calculator
Use basic algebra
Use the basic trigonometry
Use the basic proportional method

17. GRAP THE QUESTION’S SKILL ANALYSIS
Sketch / Draw Diagram
Underline the important words
Write all the information again using symbols
Think for the topics, sub topics, principle, law, theory, rule and total marks

18. GRAP THE TECHNIQUES TO REMEMBER

a). RTM ICU SXSG
b). fofe // keko
c). MAXIS
d). PoPi
e). CK 273
f). JAPAN
g). FBI
h). ACARR
i). PAFA
j). AT (ANTINOD)
k. SP (ISOTOP)
l) lajU
m) SDA // DST

4.30.2009

Masa


PEPATAH ada menyatakan bahawa masa itu emas, pada hal masa sebenarnya tidak dapat dinilai harganya dan masa yang berlalu itu adalah detik kehidupan manusia.

Masa berlalu tidak mungkin kembali lagi dan tinggal kini hanya masa sekarang dan akan datang.

Namun, kebanyakan manusia begitu leka dan alpa apabila datang masa yang dinanti-nanti yang menghiasi kelangsungan hidup makhluk di bumi Allah terbentang luas ini.

Oleh sebab itulah Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

“Ada dua nikmat di mana manusia sering lalai dan leka iaitu masa sihat dan masa lapang.” (Hadis riwayat Bukhari)

Pendek kata, masa adalah aset amat bernilai anugerah Ilahi. Setiap detik yang dilalui adalah perjalanan hidup yang tidak akan kembali.

Allah menegaskan betapa manusia di dunia ini sememangnya benar-benar berada dalam kerugian kecuali golongan yang dirahmati Allah. Firman Allah bermaksud:

“Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan beramal salih, mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan sabar.” (Surah al-'Asr, ayat 1 - 3)

Jelas di sini, manusia akan memungut dan menuai hasil di akhirat daripada tanaman yang diusahakan di dunia. Malah, manusia akan ditanyakan di akhirat kelak terhadap segala amalan yang dilakukan sepanjang tempoh umur di dunia ini.

Perlu diinsafi bahawa kehidupan kita di dunia ini hanya sementara dan kita akan dijemput oleh Malaikat Maut pada bila-bila masa yang ditentukan Allah.

Begitulah nilai kehidupan dunia yang sebenarnya di mana dunia ini bukan segala-galanya bagi seseorang yang bergelar hamba Allah.

Dunia ini seumpama ladang untuk bercucuk tanam sebagai bekalan dan persediaan pada kemudian harinya iaitu hari akhirat yang abadi.
Sebagai renungan, Dr Yusuf al-Qaradawi ada menukilkan kata-kata hikmat seorang pujangga Arab dalam bukunya:
"Masa dalam kehidupan mukmin" iaitu sesiapa yang menghabiskan masanya tanpa menunaikan kewajipannya atau tidak melaksanakan amalan fardu atau tidak mewarisi kecemerlangan atau tidak memperolehi kemuliaan atau tidak menyemaikan kebaikan atau tidak menimba ilmu pengetahuan, maka sesungguhnya dia menderhaka kepada masa hidupnya dan menzalimi diri.








4.17.2009

::K.E.B.E.R.K.A.T.A.N::

Bismillahirrahmanirrahim..

Berkat?? Hmm, jgn salah faham ye..ini bukan berkat yang dapat masa kenduri kahwin tu...(~.^)

Penting ke keberkatan dalam hidup seseorang??

Dalam post saya kali ini, sukalah saya utk menceritakan serba sedikit tntg soal keberkatan melalui pengalaman saya sendiri. Kita fokus dahulu tntg keberkatan guru/org yg memberi ilmu kpd kita.

Kenapa tiba2 saya nak timbulkan isu ni ye?? Alkisahnya begini....

Sejak mula2 belajar di UTM, saya sangat kagum dgn seorang classmate saya ni (even bukan coursemate) . SGT KAGUM dgn ilmu dan keterlibatannya dlm kuliah. Mmg dia sgt energetic. Setiap kali pensyarah memberikan soalan, suaranya saja yg kedengaran. Mmg tiada org lain, hanya dia. Tanya saja apa2 soalan, pasti jawapannya betul (buat masa ni la...). Tapi, tidak dinafikan, kawan saya ni agak pelik orangnya. X tau nak terangkan macam mana tapi agak berbeza dgn org lain. Tapi apa pun mmg dia ni SANGAT PANDAI, anugerah dekan lagi tu...

Alhamdulillah. satu anugerah kerana pernah mengenali seseorang seperti dia. menjadikan dia sebagai seorang pesaing yang sihat. InsyaAllah. Dan ramai juga rakan2 disekeliling saya yang pintar-pintar. Cuma disini ingin dikongsi bersama suatu kisah benar yang betul-betul berlaku dalam kehidupan saya. Seorang rakan lain yang saya kira rajin dan pandai. Walau bagaimanapun oleh kerana tidak puas hati dengan cara pengajaran seorang pensyarah, dan sering memburukkan pensyarahnya di luar, akhirnya dia gagal dalam kursus itu. Walhal kursus tersebut tidaklah terlalu sukar bagi orang sepertinya.. dan sekarang alhamdulillah dia semakin berubah, menjaga tutur kata dan tidak merendah-rendahkan orang di sekeliling sewenang-wenangnya..

Apa yg saya cuba sampaikan ialah x kira walau sepandai mana pun kita, yg pasti ilmu kita x akan pernah mengatasi ilmu Allah SWT dan x guna kalau kita pandai tetapi tidak menghormati guru kita. Bermakna, x BERKAT la segala ilmu yg kita belajar selama ni. Saya mula menyedari betapa pentingnya keberkatan itu membawa kesan dlm hidup seseorang ketika di bangku sekolah menengah. Banyak kes2 yg berlaku, walaupun pelajar itu tidaklah pandai seperti org lain tetapi disebabkan dia sgt menghormati guru dan sgt menjaga tingkah lakunya dgn guru, dia mampu berjaya sepertimana org lain. Ada juga org yg terlalu sibuk dgn tanggungjawab2 di sekolah cthnya memegang jawatan2 penting di sekolah, sudah pasti masa belajar mereka kurang drpd org lain tetapi sekali lagi kerana BERKAT ikhlas membantu guru, memudahkan urusan guru, dia mampu berjaya dgn cemerlang sepertimana org yg sentiasa bergelumang dgn buku malah lebih cemerlang drpd mereka. Antara ketakutan saya semasa di sekolah ialah apabila guru terasa hati dgn kita. Kdg2 hanya kerana kesalahan seseorang individu, tapi seluruh ahli kelas mendapat akibatnya. Hidup ini sgt x tenang apabila guru terasa hati dgn kita walaupun ianya sebenarnya kerana kesalahan org lain. Apabila kemaafan dah diberi, fuh..~~ Alhamdulillah...cikgu x marah lagi....(^_^)

Suka saya nak mengingatkan, utk berjaya sebenarnya bukan hanya terletak pada ilmu yg kita ada tetapi KEBERKATAN juga penting. KEBERKATAN dr guru2 dan ibu bapa kita sendiri.
Kisah saya yg keempat, saya pernah ditegur oleh seorang sahabat saya kerana sudah lama tidak pulang ke rumah lantaran terlalu sibuk di kampus. Katanya...

"Baliklah rumah...kita nak berjaya ni, bukan kerana faktor2 tertentu je...baliklah, jumpa parents..."

Hmm..terasa gak la dgn kata2 sahabat tu. Yg sebenarnya, walaupun saya x balik rumah, keluarga saya dtg melawat hujung minggu tu. (backup diri sendiri..(~.^)..) Sekadar peringatan buat diri sendiri dan kita semua..biar sesibuk mana pun kita di kampus, dgn urusan belajar, bergerak kerja, melaksanakan tanggungjawab dan sebagainya, jgn sesekali kita lupa pada ibu bapa kita. Kalau boleh, hubungi mereka setiap minggu, lebih baik kalau setap hari. Ikut kemampuan masing2.

“Keredhaan Allah terletak pada keredhaan ibubapa dan kemurkaan Allah terletak pada kemurkaan ibubapa.” (Hadits riwayat At-Tirmidzi)

Fikir2kan lah..~~~

~umi, abah..mintak maaf sbb dh lama x blk rumah~
adik....ada masa nanti kaklong balik ye..

(T__T)

~buat rakan-rakan, tahniah kerana sudah selesai melalui waktu kemuncak PSM~pembentangan~ yakin akan ada seorang yang akan dinobat sebagai pembentang terbaik.. saya sudah ada calon-calonnya..
~ Good Luck bagi yang bakal menduduki peperiksaan akhir..
Semoga perjuangan kita selama ini membuahkan hasil yang enak..
Doakan yang terbaik untuk saya juga ya:)

4.12.2009

Apabila...


Apabila semuanya serba tidak kena, dan anda tidak tahu apa lagi yang hendak dibuat, ingatlah..anda masih boleh bersandar kepada Dia Yang Maha Mengasihi.

Apabila hidup diselubungi kegelapan, semuanya silap,
carilah sinar itu dari Dia Yang Memberi Cahaya.

Apabila dibelenggu masalah sedangkan tiada sesiapa pun yang mahu mengambil kisah,

ingatlah pada Dia yang tidak pernah melukakan hatimu. Dia Maha Adil.

Apabila hati terluka dan kesakitan itu menumbangkan kudratmu,
jangan berputus asa kerana Dia melihat segala-galanya.

Apabila lemah tidak bermaya sedangkan perjalanan masih jauh perlu diharungi,
carilah kekuatan itu dari Yang Maha Perkasa.

Apabila hidup ini dirasakan seperti beban, segala-galanya goyah,

bangunkan semula kota semangat itu dengan keyakinan bahawa itulah iradatNya.


Apabila jalan di depan digelapi mendung sedangkan tiada sesiapa di sisi sudi menemanimu, carilah jalan lurus itu dari Dia, yang menjadi satu-satunya panduan hidup.


Apabila semua orang disekeliling tidak mahu mendengar suara dan keluhanmu,
jangan kecewa kerana Dia Maha Mendengar.

Apabila miskin dan papa, anda terperangkap dalam kesempitan,
ingatlah kepada Dia Yang Maha Kaya.

Apabila engkau dalam kedukaan sedangkan tiada tempat untuk melarikan diri,

mengadulah kepada Dia Yang Satu.


Apabila keseorangan dan kedukaan itu seperti tiada penghujungnya,

serahkan dirimu kepada Dia. Satu-satunya tempat yang boleh digantungkan harapan.


Dan apabila parut lukamu dicederakan lagi, hatimu dicakari kebimbangan,

ingatlah bahawa Dia sentiasa bersama orang-orang yang sabar.


p/s: pesanan buat diri.. berusahalah selagi termampu..
masa yang ada terlalu singkat,
hanya usaha doa dan tawakal penawar hati..
moga diriku dapat buat yang terbaik untuk kali ini..