11.21.2008

Gagal? renungkanlah..

Peperiksaan telah berakhir.. dan penantian menungu keputusan sangat menyeksakan.. takut, berdebar cemas semua ada.. takut andai usaha yang telah diperuntukkan tidak membuahkan hasil seperti yang dirancang.. tapi betulkah ada pendapat mengatakan orang yang gagal akan terus gagal dan yang berjaya akan terus berjaya.. keluh kesah yang berjaya sering tak diendahkan.. yang akan didengari oleh si pemenang ialah,.. "Alal ko kan pandai, tipulah ko leh gagal.." sedihnya andai itu kata-kata yang diungkapkan oleh sahabat.. terasa bahawa kejayaan akan datang bergolek ke kaki yang si pemenang tanpa usaha... serasa si pemenang tidak perlu berusaha untuk berjaya.. terasa usahanya yang luar biasa untuk terus mempertahankan kejayaan diperkecilkan dan diketepikan..

Tapi ramai yang gagal dan sering kata... " ala, aku confirm gagal lagi"... Alamak, mereka berda untuk gagal? betulkah?

Banyak kali mencuba tetapi masih gagal? Siapa yang harus dipersalahkan? adakah mereka dan keluarga mereka? Adakah anda dapat menerima kenyataan ini, sekiranya saya mengatakan kegagalan adalah berpunca dari diri sendiri.Adakalanya kita tidak pernah sedar dan tahu apakah kelemahan yang kita miliki, seterusnya kita cenderung menyimpang dari tujuan asal. Apabila kita gagal, kita tidak boleh menyalahkan orang lain, kita juga tidak boleh mencipta alasan diatas kegagalan tersebut. Tetapi kita mesti mencari penyebab kepada kegagalan secepat yang mungkin, dan seterusnya bangkit semula . Bolehkah bangkit semula?

Saya pernah jatuh, dan saya juga bangkit kembali, dan sehingga ke saat saya menulis catatan ini, saya masih lagi dalam proses pemulihan untuk bangkit,kerana saya masih belum berjaya dengan sepenuhnya. walaupun adakalanya saya digoda dengan dengan perasaan takut untuk menghadapi kegagalan yang seterusnya, tetapi saya tidak dapat menafikan betapa nikmatnya hikmah kegagalan yang pernah saya alami. Kerana pernah gagal, saya kenal siapa diri saya, dimana kelemahan saya, dan sejauh mana kemampuan saya. Kegagalan juga mengajar saya erti berusaha,tabah dan yang paling penting saya kenal siapa diri saya. Sehingga ke hari ini, hanya satu prinsip yang saya pegang, ‘Kejayaan Milik Sesiapa yang berusaha’. Tanpa usaha, saya tidak akan kemana-mana.

Satu perkara yang ingin saya kongsikan bersama anda, Perasaan takut pada kegagalan akan sentiasa mempengaruhi jiwa kita. Sekiranya perasaan ini,hadir sebelum melakukan apa tindakan, maka sudah pastinya kita tidak melakukan apa-apa , seterusnya kejayaan tidak dapat kita capai, hidup hanya dihantui ketakutan untuk gagal. Semakin kita berfikir tentang kegagalan, selagi itulah kita akan terus gagal.

Jika dulu, saya terlalu percayakan pada nasib, sekarang saya hanya memegang kata-kata ‘ nasib tidak akan berubah, selagi saya tidak berusaha untuk mengubahnya’. Begitu juga dengan kejayaan, sekiranya kita tidak berusaha untuk mencapainya, sudah pasti bayangan ketakutan kepada kegagalan, pasti akan menjadi kenyataan.

Teringat kembali kepada kata-kata bekas pensyarah saya, ‘ alangkah manisnya sekiranya kita boleh bangkit daripada kegagalan yang kita alami. Tetapi adalah lebih manis sekiranya kita belajar daripada kegagalan orang lain, dan jadikan pedoman dalam hidup kita. Oleh itu, selagi kita hidup, jangan sekali-kali kita berputus asa, Yang penting sentiasa berjuang untuk kejayaan diri kita sendiri, kerana hanya kita yang dapat bertanggungjawab kepada diri kita sendiri.

nurulfalah: berdebarnya tunggu result sem ni.. sebab takut tak dapat apa diingini.. tak tahu macam mana nak hadapi..Ya Allah.. tenangkanlah hatiku:)


JazaKallaH kerana suDi berKunjunG ke TeraTak saYe..seMoGa meNdaPat manFaat BersaMa Dan berKeKalan UkhWah InI heNdaknYa,insyALLAH(^ _ ^)

nurul falah

Maafkan Aku Ya ALLAH... besarnya dosaku

Apa yang kawan2 lakukan hari ini? Agak2 ada tak tingkah kita yang membawa kepada kekurang pahala yang kita simpan yang sememangnya dalam status 'pokai' dan kasihan.. mungkin solat kita cukup, aurat kita penuh menutup mengikut syarat tapi masih ada lagikah kekurangan dalam diri kita?

Kita berkawan dan berkomunikasi... tetapi sedarkah kita, semakin lama kita berhimpun, jika tiada niat kerana Allah dan menuntut ilmu maka adalah makhluk ketiga antara kita..SUDAH menjadi tabiat segelintir golongan manusia apabila berbual atau bersembang, mereka gemar bercerita mengenai hal orang lain. Kadangkala sedang asyik berbual itu, tanpa disedari mereka melampaui batas dan melakukan satu amalan mazmumah iaitu mengumpat.

Mengumpat atau dalam bahasa Arab disebut ‘ghibah’ ialah apabila seseorang bercerita kepada orang kedua berkaitan hal orang ketiga. Jika orang yang ketiga mendengar percakapan itu, maka sudah tentu ia marah.

Rasulullah SAW menjelaskan bercakap-cakap mengenai keburukan keturunan dan tingkah laku orang lain adalah dikira sebagai mengumpat, meskipun orang yang diumpat itu benar-benar bersifat demikian. Adapun jika orang yang diumpat itu tidak bersifat demikian, maka ia dianggap sebagai pendustaan pula.

Sebenarnya mengumpat itu adalah satu keinginan untuk menghancurkan seseorang, menodai harga diri, kemuliaan dan kehormatan orang lain. Sedangkan orang itu tiada di hadapannya. Menurut al-Qardawi, perbuatan itu sama seperti menikam seseorang dari belakang atau berlawan dengan seseorang yang tidak berdaya.

Keburukan mengumpat ini amat jelas, sehinggakan al-Quran menyamakan perbuatan mengumpat itu seperti memakan daging saudara sendiri yang meninggal dunia.

nurulfalah: Ya Allah peliharalah lidahku dan hatiku agar tidak melupaimu dan mengingati keaiban orang di sekelilingku...


Allah berfirman yang bermaksud,
“Janganlah sesetengah kamu mengumpat sesetengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya.” (Surah al-Hujurat, ayat 12)

Al-Quran menjelaskan bahawa perbuatan mengumpat itu wajib ditinggalkan kerana ia adalah satu perbuatan dilarang. Orang yang mengumpat itu pasti menerima dosa dan pembalasan azab daripada Allah di akhirat kelak. Demikian juga halnya dengan pendengar setia yang akan turut menanggung dosa sama.

Menurut Imam al-Ghazali, banyak sebab mendorong seseorang itu suka mengumpat. Antaranya:

**Menghilangkan kemarahan.
Apabila seseorang itu marah terhadap seseorang maka disebut kejahatan dan kelemahan
orang itu. Mengumpat lebih teruk lagi jika dicampur dengan hasad dan dengki.

** Menjaga hati kawan yang mengumpat.
Ketika seseorang kawan marah dan mengumpat orang lain, orang mendengar itu turut serta menambah cerita yang ia tahu mengenai kejahatan dan kelemahan orang yang diumpat semata-mata untuk menjaga hati kawannya.

**Berasa terhina.
Apabila seseorang membuat kenyataan umum, ia rasakan bahawa kata-kata itu ditujukan kepadanya dan ia berasa terhina. Tanpa berfikir panjang, lalu diumpat orang itu.

**Melepaskan diri.
Apabila berlaku sesuatu kepincangan dalam masyarakat, lantas dia mengumpat dan menyalahkan orang lain untuk melepaskan diri daripada bertanggungjawab terhadap kemungkaran itu.

** Menunjukkan kebaikan diri sendiri.
Seseorang yang ingin membuktikan kebaikannya dia memuji diri sendiri dan membandingkan dengan orang lain. Dalam hal ini ia menyebut mengenai kelemahan dan keburukan orang lain.

**Dengki.
Apabila orang lain mendapat nikmat dan rahmat Allah, dia berasa dengki lalu menceritakan kelemahan dan kekurangan orang lain. Kadangkala ia mendakwa, dialah yang lebih berhak mendapat anugerah itu.

**Tujuan bergurau.
Bagi membolehkan senda gurau dan lawak jenakanya diberi perhatian oleh orang ramai, ia mengumpat orang lain agar ditertawakan oleh pendengar.

**Menghina orang.
Cara yang paling mudah untuk menjatuhkan dan memalukan orang lain ialah dengan menceritakan keaibannya.


nurulfalah: kadang-kadang tanpa kita sedar mengumpat sering menjadi habit. betul x?
cuba kita verazam untuk tidak mengatakan mengenai perihal orang lain.. cukuplah latihan untuk satu hari.. nurul pernah cuba.. Ya Allah.. jenuhnya..rasa lama sangat masa berlalu.. penyelesaiannya.. baru nurul tahu.. diam merupakan ubat dan senjata paling berkesan.. bukan diam tak bermaya dan tak berfikir.. tapi diam berhikmah dan penuh isi..
Wallahualam.. diri ini masih banyak kekurangan..
JazaKallaH kerana suDi berKunjunG ke TeraTak saYe..seMoGa meNdaPat manFaat BersaMa Dan berKeKalan UkhWah InI heNdaknYa,insyALLAH(^ _ ^)

nurul falah

Titis-titis Ilmu untuk Semua

Life is jus like riding a bicycle, only those who stop pedaling fall......

LeArN Fr0m YeStErDaY, LivE FoR T0DaY, HoPe FoR T0m0rRoW
SMILE, even through your tears!!!!!

Seseorang telah bertanya kpd Rasullullah SAW, "Siapakah teman yg paling baik buat kami?" Nabi SAW bersabda, "Seseorang yg apabila kamu mmandangnya kamu akn teringatkn ALLAH SWt, percakapannya menambahkan ilmumu dan amalannya mngingatkan kamu kpd akhirat.....

nothing is so easy but dont make is so dfficult....

Kdgkala kita memerlukan seseorg utk meluahkan apa yg dirasa,berkongsi segala duka dan meraikan segala bahagia..dan adakalanya kita perlu bersendirian utk kita tahu dan menilai betapa kita perlu bersyukur atas segala rasa dan nikmat yg dikurniakanNYA... utk mengabdikan hidup ini lebih bermakna dan tidak sepi tanpa ANUGERAHNYA

"To Handle Yourself Use Your Head, To Handle Others Use Your Heart"

Jangan menyesali apa yang telah terjadi kerana air susu yang tertumpah itu tidak akan kembali, terimalah apa yang berlaku dengan seadanya -Abul Islami

"Keikhlasan itu umpama seekor semut hitam di atas batu yang hitam di malam yang amat kelam. Ianya wujud tapi amat sukar dilihat."

"Kata-kata itu sebenarnya tak mempunyai makna utk menjelaskan perasaan. Manusia boleh membentuk seribu kata-kata, seribu bahasa tapi sukar menggambarkan perasaan"

"Kdgkala kita memerlukan seseorg utk meluahkan apa yg dirasa,berkongsi segala duka dan meraikan segala bahagia..dan adakalanya kita perlu bersendirian utk kita tahu dan menilai betapa kita perlu bersyukur atas segala rasa dan nikmat yg dikurniakanNYA... utk mengabdikan hidup ini lebih bermakna dan tidak sepi tanpa ANUGERAHNYA



JazaKallaH kerana suDi berKunjunG ke TeraTak saYe..seMoGa meNdaPat manFaat BersaMa Dan berKeKalan UkhWah InI heNdaknYa,insyALLAH(^ _ ^)

nurul falah

Bertukar.. jadi otromen

Assalamualaikum sahabat sekalian:)
semoga sentiasa berada dalam lingkungan rahmat Allah hendaknya.. rasanya ini merupakan entry terakhir nurulfalah untuk bulan ini.. ( dah nak balik umah ni)

Maaf andai tiada entry terbaru wat masa terdekat ini.. so, skg status nurulfalah pun bertukar ( macam BERTUKAR.... otromen ..ngee~~~)daripada student sepenuh masa kepada surirumah sepenuh masa.. menolong mana yang patut je.. tapi cuti nurulfalah kejap je.. jap lagi dah kena balik u balik sebab ada program..

Buat kawan2 seperjuangan, selamat bercuti.. bagi yang sedang mengikuti program BIG caiyok2.. semoga dapat melengkapkan diri menjadi guru yang mahir serba serbi.. buat rakan2 blogger.. mesti nurulfalah akan merindui kalian.. sob..sob sedih.. tapi tak mengapa.. jauh di komputer, dekat di ingatan.. huhu

So entry hari ini nurulfalah nak cerita pasal ISTIDRAJ..

Ap itu istidraj:)

ISTIDRAJ

Seringkali kita tertanya-tanya "Kenapa kadang kala kita lihat seseorg insan tu sentiasa mendapat nikmat spt dapat naik pangkat, murah rezeki dll sedangkan dia tu selalu melakukan kemungkaran? ".

Sebenarnya kdg kala sesuatu anugerah Allah swt kpd seseorg individu tu bukanlah sebab Allah sayangkan hambanya itu tetapi kerana Allah nak tengok sejauh mana keikhlasan orang itu

Allah nak tengok adakah hambanya itu akan menyedari bahawa Allah amat bermurah hati dengannya jadi sepatutnya dia bersyukur dan berubah menjadi baik.


Tapi jika individu itu masih tidak reti bersyukur maka sesungguhnya dia telah menimbulkan kemurkaan Ar-Rahman.

Ada member tanya kenapa kdg2 kita dah banyak kali berdoa tapi belum dapat apa yang diimpikan. Ustazah kata itu tandanya Allah sayang pada kita. Sebabnya Allah tahu kalau kita lambat atau belum dpt yg diimpikan, kita akan terus berdoa dan mengingati Ilahi. Sebenarnya Allah amat rindukan suara hamba-hambaNya merayu dan memujiNya. Kalau sekali berdoa terus dapat, kemungkinan besar lepas tu kita kita taksub dan lupa utk bersyukur pd yg Esa.

Tup-tup dpt pula artikel ni drp seorg rakan. A very relevant and interesting article. Semoga Allah beratkan timbangan ibadah kita drp timbangan dosa di Pdg Mahsyar nanti. InsyaAllah..



Apakah dia istidraj itu?

Ianya adalah pemberian nikmat Allah kepada manusia yang mana pemberian itu tidak diredhaiNya. Inilah yang dinamakan istidraj. Rasullulah s.a.w. bersabda :"Apabila kamu melihat bahawa Allah Taala memberikan nikmat kepada hambanya yang selalu membuat maksiat (durhaka), ketahuilah bahawa orang itu telah diistidrajkan oleh Allah SWT." (Diriwayatkan oleh At-Tabrani, Ahmad dan Al-Baihaqi

Tetapi, manusia yang durhaka dan sering berbuat maksiat yang terkeliru dengan pemikirannya merasakan bahawa nikmat yang telah datang kepadanya adalah kerana Allah berserta dan kasih dengan perbuatan maksiat mereka. Masih ada juga orang ragu-ragu, kerana kalau kita hendak dapat kebahagian di dunia dan akhirat kita mesti ikut jejak langkah Rasullulah saw dan berpegang teguh pada agama Islam.

Tetapi bagaimana dengan ada orang yang sembahyang 5 waktu sehari semalam, bangun tengah malam bertahajjud, puasa bukan di bulan Ramadhan sahaja, bahkan Isnin, Khamis dan puasa sunat yang lain. Tapi, hidup mereka biasa sahaja. Ada yang susah juga. Kenapa? Dan bagaimana pula orang yang seumur hidup tak sembahyang, puasa pun tak pernah, rumahnya tersergam indah, kereta mewah menjalar, duit banyak,dia boleh hidup kaya dan mewah. Bila kita tanya, apa kamu tak takut mati? Katanya, alah, orang lain pun mati juga, kalau masuk neraka, ramai-ramai. Tak kisahlah! Sombongnya mereka, takburnya mereka.

Rasullulah s.a.w. naik ke langit bertemu Allah pun tak sombong, Nabi Sulaiman, sebesar-besar pangkatnya sehinggakan semua makhluk di muka bumi tunduk di bawah perintahnya pun tak sombong! Secantik-cantik Nabi Yusof dan semerdu suara Nabi Daud, mereka tak sombong. Bila sampai masa dan ketikanya, mereka tunduk dan sujud menyembah Allah.

Manusia istidraj - Manusia yang lupa daratan. Walaupun berbuat maksiat,dia merasa Allah menyayanginya. Mereka memandang hina kepada orang yang beramal. "Dia tu siang malam ke masjid, basikal pun tak mampu beli, sedangkan aku ke kelab malam pun dengan kereta mewah. Tak payah beribadat pun, rezeki datang mencurah-curah. Kalau dia tu sikit ibadat tentu boleh kaya macam aku, katanya sombong."

Sebenarnya, kadang-kadang Allah memberikan nikmat yang banyak dengan tujuan untuk menghancurkannya Rasullulah s.a.w bersabda: "Apabila Allah menghendaki untuk membinasakan semut, Allah terbangkan semua itu dengan dua sayapnya" (Kitab Nasaibul æIbad)

Anai-anai, jika tidak bersayap, maka dia akan duduk diam di bawah batu atau merayap di celah-celah daun, tetapi jika Allah hendak membinasakannya, Allah berikan dia sayap. Lalu, bila sudah bersayap, anai-anai pun menjadi kelkatu. Kelkatu, bila mendapat nikmat(sayap) , dia akan cuba melawan api. Begitu juga manusia, bila mendapat nikmat, cuba hendak melawan Allah swt.

Buktinya, Firaun. Nikmatnya tak terkira, tidak pernah sakit, bersin pun tidak pernah kerana Allah berikannya nikmat kesihatan. Orang lain selalu sakit, tapi Firaun tidak, orang lain mati,namun dia masih belum mati-mati juga, sampai rasa angkuh dan besar diri lantas mengaku dirinya tuhan.

Tapi dengan nikmat itulah Allah binasakan dia.Namrud, yang cuba membakar Nabi Ibrahim. Betapa besar pangkat Namrud? Dia begitu sombong dengan Allah, akhirnya menemui ajalnya hanya disebabkan seekor nyamuk masuk ke dalam lubang hidungnya.

Tidak ada manusia hari ini sekaya Qarun. Anak kunci gudang hartanya sahaja kena dibawa oleh 40 ekor unta. Akhirnya dia ditenggelamkan bersama-sama hartanya sekali akibat terlalu takbur. Jadi kalau kita kaya,jangan sangka Allah sayang, Qarun lagi kaya, akhirnya binasa juga.

Jadi,jika kita kaji dan fikir betul-betul, maka terjawablah segala keraguan yang mengganggu fikiran kita. Mengapa orang kafir kaya, dan orang yang berbuat maksiat hidup senang /mewah. Pemberian yang diberikan oleh Allah pada mereka bukanlah yang diredhaiNya. Rupa-rupanya ianya adalah bertujuan untuk menghancurkannya. Untuk apa hidup ini tanpa keredhaanNya?

Tetapi jangan pula ada orang kaya beribadat, masuk masjid dengan kereta mewah kita katakan itu istidraj. Orang naik pangkat, istidraj. Orang-orang besar, istidraj. Jangan! Orang yang mengunakan nikmatnya untuk kebajikan untuk mengabdi kepada Allah bukan istidraj. Dan jangan pula kita tidak mahu kekayaan. Kalau hendak selamat, hidup kita mesti ada pegangan. Bukan kaya yang kita cari, juga bukan miskin yang kita cari.

Tujuan hidup kita adalah mencari keredaan Allah.

Bagaimana cara untuk menentukan nikmat yang diredhai Allah?

Seseorang itu dapat menyedari hakikat yang sebenarnya tentang nikmat yang diterimanya itu ialah apabila dia bersyukur nikmatnya. Dia akan mengunakan pemberian ke jalan kebaikan dan sentiasa redha dan ikhlas mengabdikan diri kepada Allah. Maka segala limpah kurnia yang diperolehi itu adalah nikmat pemberian yang diredhai Allah. Bila tujuan hidup kita untuk mencari keredhaan Allah, niscaya selamatlah kita di dunia dan akhirat.

Wallahualam.


(tQ kepada zorri atas ingatan dan teguran)

Dari Abdullah bin ' Amr R. A, Rasulullah S. A. W bersabda:

" Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat.."





JazaKallaH kerana suDi berKunjunG ke TeraTak saYe..seMoGa meNdaPat manFaat BersaMa Dan berKeKalan UkhWah InI heNdaknYa,insyALLAH(^ _ ^)

nurul falah

11.20.2008

Tag.. Mhud again

Mhud.. tQ for d tag.. nak tau jawapannya?
huhu mailha kita tengok siapa yang kena..
tapi maaflah tiada pengalaman ditinggalkan dan meninggalkan.. so , ini hanyalah imiginasi dan apa yang nurulfalah akan katakan.. hehe:mLove:


What if your ex said these to you???
1. Hi how are ya?
* Happy Always..@adil
Alhamdulillah*

2. Hey! You wanna go to the mall?!
*Eah.. memang nak pergi ni.. mane tau @fikir*
(tapi gi ngan org lain yerk.. sori@jelir)

3. I LOVE U..
*I lap u @hensem*

4. DO u want some cookies?
* tak maulah cookies.. nak kek secret recipe..@tata *

5.Can you take me a picture?!?
* maaf, saya bukan cameraman awak @mari*

6.Help me in my homework!
* homework? ingat awak cikgu saya ke nak suh2 tolong buat homework..pleaselah@satu*

7. Here’s my gift to you…
*amik jelah.. rezeki jangan tolak @gatai*

8. Let’s just be textmates
* Tektmate? apa tu? sejenis nama tikar ea *

9. Do you want me to buy you an ipod?
* tak mau, nak umah besar cam umah siti nurhaliza*
(saya kan materialistik.. awak kata)
@hensem

10.Let’s sit together in the bus
* Bas? pandai ea naik bas? x rimas ke ramai orang? *
@tata

11. Hi baby
* La.. bila masa saya jadi anak awak ni? *:mHantuk:


12. Your still cute!
* maaf, tak cair pun..:mGergaji:*

13.I still LOVE you!
* n i want lap u like kain buruk :mBerangan:*

14.Can I visit your house?
* House?
kenapa? nak volunteer jadi maid ke?
xpe da ada dah..:mKening: *

15.Do you love me?
* Yes, I love Allah, rasul, ma parents n my becoming husband.. *
(jemputlah dtg umh time kenduri nnti e.. nak suh bsuh periuk.. kate nak jadi maid kan:mGelak:)

Follow this instruction:
1. named 5 candidates on your list.
2. ask them to complete this tag.
3. repost on their blog
4. write the title “what if your ex said this to you”
1. Slumberaja
2. Zuanzagzig
3. Putra Falah
4.Umaisarah
5.Zams.
(tiada berat sebelah dalam pemilihan rakan blogger.. cuma mengambil nama yang tekini di chatters box je:mHurm:
See ya...


JazaKallaH kerana suDi berKunjunG ke TeraTak saYe..seMoGa meNdaPat manFaat BersaMa Dan berKeKalan UkhWah InI heNdaknYa,insyALLAH(^ _ ^)


11.15.2008

::wANITA::


Fadhilah Wanita Catatan Pembuka Point-point dari halaman ini terdapat di dalam kitab Kanzul 'Ummal, Misykah, Riadlush Shalihin, Uqudilijjain, Bhahishti Zewar, Al-Hijab, dan lain-lain, checking satu persatu belum dibuat. Mudah-mudahan dapat diambil ibrah darinya.


Barang siapa yang membawa hadiah (barang makanan dari pasar ke rumah) lalu diberikan kepada keluarganya, maka pahalanya seperti bersedakah. Hendaklah mendahulukan anak perempuan dari anak lelaki. Maka barangsiapa yang menggembirakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail AS


Tidaklah seorang wanita yang haidh itu, kecuali haidhnya merupakan kifarah (tebusan) untuk dosa-dosanya yang telah lalu, dan apabila pada hari pertama haidhnya membaca "Alhamdulillahi'alaa Kulli Halin Wa Astaghfirullah". Segala puji bagi Allah dalam segala keadaan dan aku mohon ampun kepada Allah dari segala dosa."; maka Allah menetapkan dia bebas dari neraka dan dengan mudah melalui shiratul mustaqim yang aman dari seksa, bahkan AllahTa'ala mengangkatnya ke atas darjat, seperti darjatnya 40 orang mati syahid, apabila dia selalu berzikir kepada Allah selama haidhnya.


Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku (Rasulullah SAW.) di dalam syurga.


Barang siapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan, lalu dia bersikap ihsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa taqwa serta bertanggung jawab, maka baginya adalah syurga.


Dari 'Aisyah r.ha. "Barang siapa yang diuji dengan sesuatu dari anak-anak perempuannya, lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya dari api neraka."



JazaKallaH kerana suDi berKunjunG ke TeraTak saYe..seMoGa meNdaPat manFaat BersaMa Dan berKeKalan UkhWah InI heNdaknYa,insyALLAH(^ _ ^)

nurul falah

::Beautiful of mATH::

Beauty of Math...............


1 x 8 + 1 = 9
12 x 8 + 2 = 98
123 x 8 + 3 = 987
1234 x 8 + 4 = 9876
12345 x 8 + 5 = 98765
123456 x 8 + 6 = 987654
1234567 x 8 + 7 = 9876543
12345678 x 8 + 8 = 98765432
123456789 x 8 + 9 = 987654321

---------------------------------------------------------

1 x 9 + 2 = 11
12 x 9 + 3 = 111
123 x 9 + 4 = 1111
1234 x 9 + 5 = 11111
12345 x 9 + 6 = 111111
123456 x 9 + 7 = 1111111
1234567 x 9 + 8 = 11111111
12345678 x 9 + 9 = 111111111
123456789 x 9 +10= 1111111111
---------------------------------------------------------------

9 x 9 + 7 = 88
98 x 9 + 6 = 888
987 x 9 + 5 = 8888
9876 x 9 + 4 = 88888
98765 x 9 + 3 = 888888
987654 x 9 + 2 = 8888888
9876543 x 9 + 1 = 88888888
98765432 x 9 + 0 = 888888888
987654321 x 9 - 1 = 8888888888
9876543210 x 9 - 2 = 88888888888

Brilliant, isn't it?




JazaKallaH kerana suDi berKunjunG ke TeraTak saYe..seMoGa meNdaPat manFaat BersaMa Dan berKeKalan UkhWah InI heNdaknYa,insyALLAH(^ _ ^)

nurul falah

ku mohon

Setiap hari kumohon
Agar Kau sentiasa
Memberiku ketenangan dalam hati… kekuatan
Menempuh segala dugaan yang mencabar ini
Pasti punya ertinya
Engkau beriku harapan
Menjawab segala persoalan
Hadapi semua dengan tenang

Dengan merasa kesyukuran
Ku doa Kau selalu
Mengawasai gerak-geriku
Berkatilah ku penuh rahmat dari Mu

Oh Tuhan terangkan hati dalam sanubariku
Oh Tuhan ku berserah segalanya kepadamu
Agar jiwaku tenang dengan bimbingan Mu selalu

Ada kalanya ku merasa hidup ini seperti kaca
Jikalau tidak bersabar
Hancur berderailah akhirnya
Tabahkanlah hatiku
Melalui semua itu…
Kuatkanlah
Cekalkanlah diriku

Curahkanlah nikmat Mu pada hidupku





JazaKallaH kerana suDi berKunjunG ke TeraTak saYe..seMoGa meNdaPat manFaat BersaMa Dan berKeKalan UkhWah InI heNdaknYa,insyALLAH(^ _ ^)

nurul falah

Yakinlah::



Serahkanlah segala peristiwa yang kita alami kepada ALLAH s.w.t.. Apa pun yang kita terima, kita perlu bertawakal kepada-NYA dan berpegang teguh kepada janji-NYA. Jangan sesekali berburuk sangka kepada ALLAH s.w.t. dan sentiasalah redha pada setiap yang telah ditentukan-NYA. Insya-ALLAH, kita tergolong dalam orang-orang yang mencapai kemenangan.

Kalau kita merasakan ketenangan dan kebaikan sesuatu dan sentiasa berpegang teguh kepada ALLAH s.w.t. pada setiap ujian dan keadaan yang kita alami, Insya-ALLAH kita akan dapat pertolongan, petunjuk, bantuan dan perlindungan daripada ALLAH. Apabila pertolongan ALLAH sudah kita rasai, maka bersyukurlah selalu dan yakinlah; hati yang resah akan menjadi aman.

Ketika Nabi ALLAH Ibrahim dicampakkan ke dalam api yang marak menyala, baginda tetap yakin dan bertasbih; "hasbunaLlah waniqmal wakil." Cukuplah ALLAH menjadi Penolong kami dan ALLAH adalah sebaik-baik Pelindung. Lalu ALLAH jadikan api yang menyala itu sejuk.

Ketika RasuluLlah s.a.w. dan para sahabat diancam bunuh oleh orang kafir dan tentera berhala, mereka tetap membaca surah Ali-’Imran ayat 173-174 yang maksudnya; Cukuplah ALLAH menjadi Penolong kami dan ALLAH adalah sebaik-baik Pelindung. Maka mereka kembali dengan nikmat dan kurnia yang besar daripada ALLAH, mereka tidak mendapat bencana apa-apa, mereka mengikuti keredhaan ALLAH. Dan ALLAH mempunyai kurnia yang besar.

Bila kita bertambah yakin kepada ALLAH dan serahkan diri kepada ALLAH, Insya-ALLAH segala dukacita masa lalu akan berakhir. Janganlah berduka bila kenangkan dan perhatikan perbuatan orang lain yang mengguriskan perasaan. Sesungguhnya, manusia tidak mempunyai kekuatan untuk mematikan atau menghidupkan walau sekecil mana pun nyawa atau sekelumit mana pun keadaan. Manusia juga tidak dapat berikan ganjaran terhadap segala perbuatan orang lain. Kerana manusia itu bersifat lemah dan tidak punya kuasa. Segala kuasa yang ada di muka bumi ini adalah hak ALLAH.

Menjadi manusia kita kena yakinkan diri terhadap kekuasaan ALLAH. Semua yang berlaku kepada kita adalah dengan izin ALLAH. Dekatilah diri kepada ALLAH, berserah diri kepada-NYA, redha terhadap segala yang telah ditetapkan-NYA, dan penuhi hati dengan zikirullah dan menyintainya dengan sepenuh hati. Insya-ALLAH kita akan dapat memakmurkan hidup yang hakiki. Kemakmuran yang paling indah yang tidak ada bandingnya di dunia ini. Hanya kita yang merasainya, hanya kita yang menikmatinya.

Jangan pernah berhenti berdoa. Doa itu bukan sahaja ibadat, tetapi talian hayat yang mengakrabkan kita dengan Yang Maha Pencipta dan akrabkan kita dengan insan-insan yang kita doakan. Doa mendekatkan yang jauh, doa mengakrabkan yang dekat, doa mengukuhkan ikatanyang ada, doa meleraikan kekusutan, doa mengamankan yang bergelora dan doa menyelesaikan persoalan yang mendera.




JazaKallaH kerana suDi berKunjunG ke TeraTak saYe..seMoGa meNdaPat manFaat BersaMa Dan berKeKalan UkhWah InI heNdaknYa,insyALLAH(^ _ ^)

nurul falah

11.14.2008

:::SaYang:::


Assalamualaikum kawan2..:)
Seperti minggu sebelum ini, sekarang nurulfalah masih lagi dalam exam mood...
maaf andai ada blogger yg menjenguk dan tiada hadiah yang dapat nurulfalah berikan..
sem ni, minggu exam mmg x dpt diatur dngn baik... mungkin kesibukan masa time kuliah menyiapkan fyp menyebabkan nota dan fahaman teori tak kukuh di ingatan..Plus suka main2 dalam kuliah & tak sabar2 nak keluar bila waktu kuliah hampir berakhir.. ngee~~~

menyebabkan perjalanan waktu exam tidak seperti yang pernah dilalui sebelum ini..
masih ada 2 paper besar yang bakal nurulfalah lalui selasa dan rabu depan..
masih awal?
ramai berkata begitu.. bagi nurulfalah sepatutnya isnin dah bersenang lenang menenangkan otak untuk persiapan mental.. hehe
tengoklah.. sedang usaha.. hari ni siapkn nota tuk aljabar:) ( belajar manyak susah.. tQ to Dr Abdullah Tahir.. markah lebih doc: hehe.. doc yg sangat dedikasi..hope dpt bestlh gred paper die ni)

and ada 1 berita baik nurulfalah terima hari ini.. paper exam electromagnetism yg nurulfalah selesai duduki.. (soalan exam yang tak pernah keluar sem2 lepas menyebabkan time jawab mcm wat karangan BM..) Dr Supar sudi memberikan kami kesempatan 2up markah sikit2 (hope2 luluslh..huhu) dengan membuat kembali soalan exam n hantar sebagai tugasan.. ~~~lalala~~~ pas abis aljabar saya wat ye doc..

perancangan hari ni, wat aljabar smpai tepu.. n lusa bukak buku tuk study paper selasa.. advanced electronics..huhu.. paper exam paling tebal akan diduduki.. ada 12 muka surat.. 8 soalan besar dan keseluruhan soalan (masuk anak2 24 soalan) dalam 2jam setengah.. aduilah~~~

camna nak study ni.. h-parameter n flip-flop masih blur2 lagi.. ingtkn flip-flop form 5. sekali belajar rupanya flip flop budak electrical engineering punya silibus da.. huhu

takpe nurulfalah.. kuatkan semangat.. kepada sahabat2 yang sudi melayani nurulfalah, menunjuk ajar menegur mana yang salah.. tQ a lot.. diri ini masih banyak kekurangan.. sering alpa dan kadang2 blur.. huhu.. sangat manyak nurulfalah tulis hari ni.. yelah hari ni bermain nombor je kat buku.. so lepas tension ni.. times up... i've go now.. masih banyak belum ditelaah... tQ all of u.. pray 4 me kk..
may Allah bless us.. Sayang semua

11.09.2008

Aku Ori Bukan Fotokopi

Assalamualaikum sahabat2... selamat hari Ahad.. lagi 2 hari nurulfalah akan menduduki peperiksaan Semiconductor... huhu sgt cemas.. xtau bntuk apa soalannya.. xkisahlah apa jenis soalan nanti, hope nurulfalah dipermudahkanNya dan diberi petunjuk agar peperiksaan ini dapat dilalui dengan tenang, mudah dan jayanya.. insyaAllah..

Kepada anak2 murid yang bakal menjalani peperiksaan SPM rabu ini, cikgu nurulfalah^_^ doakan anda semua dapat jawab soalan jugak ye... especially Fizik.. doaku sentiasa mengiringimu..


lagu ini ditujukan khas untuk semua.. renungkanlah..
'AKU ORI BUKAN FOTOKOPI' (devotees)




كُلُّكُمْ رَاعٍ
وَكُلُّكُمْ مَسْؤُولٌ
فَالإِمَامُ رَاعٍ
وَهُوَ مَسْؤُولٌ
وَالرَّجُلُ رَاعٍ عَلَى أَهْلِهِ
وَهُوَ مَسْؤُولٌ
وَالْمَرْأَةُ رَاعِيَةٌ عَلَى بَيْتِ زَوْجِهَا
وَهِيَ مَسْؤُولَةٌ
وَالْعَبْدُ رَاعٍ عَلَى مَالِ سَيِّدِهِ
وَهِيَ مَسْؤُولَةٌ
أَلاَ فَكُلُّكُمْ رَاعٍ
وَكُلُّكُمْ مَسْؤُولٌ

*Terjemahan:
Setiap orang diantara kamu adalah penjaga
Dan setiap orang diantara kamu adalah bertanggungjawab
Maka Imam itu penjaga
Dan dia adalah bertanggungjawab
Lelaki itu penjaga keatas keluarganya
Dan dia adalah bertanggungjawab
Perempuan itu penjaga keatas rumah suaminya
Dan dia adalah bertanggungjawab
Hamba itu penjaga keatas harta tuannya
Dan dia adalah bertanggungjawab
Yang pasti setiap orang diantara kamu adalah penjaga
Dan setiap orang diantara kamu adalah bertanggungjawab

Engkau Ori, bukan fotokopi
Tanyalah hati, sedarkan diri
Rambut berduri, jatuh cicak mati
Naik motor seperti tak ingat mati

Jadilah Ahli Sunnah Tinggalkan Ahli Punnah dan Ranah
Engkau gila budaya metal
Atau gila penyakit mental
Nak kata siswi, tapi tak sesuai
Nak kata dewi, tak sampai piawai

*************************************

11.07.2008

you are my everything






You're my everything
The sun that shines above you makes the blue bird sing
The stars that twinkle way up
in the sky, tell me I'm in love.

When I kiss your lips
I feel the rolling thunder to my fingertips
And all the while my head is in a spin
Deep within I'm in love.

You're my everything
And nothing really matters
but the love you bring
You're my everything
To see you in the morning
with those big brown eyes.

You're my everything
Forever everyday I need you
close to me
You're my everything
you'll never have to worry
Never fear for I am near.

Oh, my everything
I live upon the land
and see the sky above
I swim within her oceans
sweet and warm
There's no storm, my love.

Chorus
When I hold you tight there's nothing
That can harm you In the lonely night
I'll come to you
And keep you safe and warm
It's so strong, my love.



*************************************

11.03.2008



Sahabat..
Apakah ciri-ciri seorang sahabat yang baik?

Seorang bijak pandai berpesan kepada anak lelakinya:

“Wahai anakku, sekiranya engkau berasa perlu untuk bersahabat dengan seseorang, maka hendaklah engkau memilih orang yang sifatnya seperti berikut:

• Jika engkau berbakti kepadanya, dia akan melindungi kamu;
• Jika engkau rapatkan persahabatan dengannya, dia akan membalas balik persahabatan kamu;
• Jika engkau memerlu pertolongan daripadanya, dia akan membantu kamu;
• Jika engkau menghulurkan sesuatu kebaikan kepadanya, dia akan menerimanya dengan baik;
• Jika dia mendapat sesuatu kebajikan (bantuan) daripada kamu, dia akan menghargai atau menyebut kebaikan kamu;
• Jika dia melihat sesuatu yang tidak baik daripada kamu, dia akan menutupnya;
• Jika engkau meminta bantuan daripadanya, dia akan mengusahakannya;
• Jika engkau berdiam diri (kerana malu hendak meminta), dia akan menanyakan kesusahan kamu;
• Jika datang sesuatu bencana menimpa dirimu, dia akan meringankan kesusahan kamu;
• Jika engkau berkata kepadanya, nescaya dia akan membenarkan kamu;
• Jika engkau merancangkan sesuatu, nescaya dia akan membantu kamu;
• Jika kamu berdua berselisih faham, nescaya dia lebih senang mengalah untuk menjaga kepentingan persahabatan;
• Dia membantumu menunaikan tanggungjawab serta melarang melakukan perkara buruk dan maksiat;
• Dia mendorongmu mencapai kejayaan di dunia dan akhirat.

Sebagai remaja yang terlepas daripada pandangan ayah ibu berhati-hatilah jika memilih kawan. Kerana kawan, kita bahagia tetapi kawan juga boleh menjahanamkan kita.


Hati-hatilah atau tinggalkan sahaja sahabat seperti dibawah:

  • Sahabat yang tamak: ia sangat tamak, ia hanya memberi sedikit dan meminta yang banyak, dan ia hanya mementingkan diri sendiri.
  • Sahabat hipokrit: ia menyatakan bersahabat berkenaan dengan hal-hal lampau, atau hal-hal mendatang; ia berusaha mendapatkan simpati dengan kata-kata kosong; dan jika ada kesempatan membantu, ia menyatakan tidak sanggup.
  • Sahabat pengampu: Dia setuju dengan semua yang kamu lakukan tidak kira betul atau salah, yang parahnya dia setuju dengan hal yang dia tidak berani untuk menjelaskan kebenaran, di hadapanmu ia memuji dirimu, dan di belakangmu ia merendahkan dirimu atau mengkhianati amanahmu. Bila telah di percayai, dia khianati. Bila telah di cintai, dia dustakan.
  • Sahabat pemboros dan suka hiburan: ia menjadi kawanmu jika engkau suka berpesta, suka berkeliaran dan ‘melepak’ pada waktu yang tidak sepatutnya, suka ke tempat-tempat hiburan dan pertunjukan yang melalaikan.
  • Sahabat yang membawamu semakin jauh dari Allah. Seorang yang tidak menambah kebajikanmu di dunia, lebih2 lagi di akhirat. Seorang yang tidak menambah manfaat kehidupanmu di akhirat, bukanlah temanmu yang sebenar.

Subhanallah.. semoga Allah melindungi diri kita.. bukan memilih cuma berhati-hati agar hati dan diri tak terjebak sekali.. hati yang rapuh imannya kian luntur mungkin dek persekitaran dan ancaman.. Syukur ke atas kurnia sahabat yang mendorong diri ke arah kebaikan.. moga Allah memelihara hubungan ini...


p/s: Hati-hatilah memilih kawan, kerana kawan boleh menjadi cermin peribadi seseorang. Berkawanlah kerana Allah untuk mencari redha-Nya.



JazaKallaH kerana suDi berKunjunG ke TeraTak saYe..seMoGa meNdaPat manFaat BersaMa Dan berKeKalan UkhWah InI heNdaknYa,insyALLAH(^ _ ^)

nurul falah






Kubiarkan kerinduan

Di lautan memori..

Mengimbau kenangan indah

Yg menyentuh emosi..

Masih segar di ingatan

Saat mesra berputik..

Hadirmu bawa sinaran..

Cahaya inspirasi..


Sahabat..

Kau sesungguhnya..

Temanku..

Dikala suka dan lara.


Tika ku buntu

Diselubungi sendu..

Kau tiupkan ketabahan

Untuk ku ukir senyuman..

Bagaikan embun

Hilang di terbit fajar..

Kau pergi jauh mengejar cita

Menggapai redha YANG ESA..


Duhai sahabat

Dengarkanlah bicara hatiku ini..

Meskipun jarak memisahkan

Namun tiada noktah kasih..

Biarlah waktu menentukan

Nilai ukhwah yg terjalin..

Teruskanlah perjuangan

Hingga ke titisan darah terakhir..


Dan aku

Masih di sini

Terus mendaki

Puncak tertinggi hidupku..

Dan akuTerus menanti

Saat yg manis

Akan berulang kembali..

Sahabat...

(Devotees)


*************************************


Tiba tiba nurulfalh teringin pulak nak cerita pasal sahabat.. yelah kehidupan di kampus kan lebih banyak bersama sahabat kan? dah tak lama je lagi.. tinggal 1 sem je lagi.. so, pe citer nye ye?

Ehem..so, nurulfalah nak tujukan lagu ni khas untuk semua kawan2 nurulfalah di alam maya juga alam nyata..kepada kawan rapat, sahabat seperjuangan, roomates and housemates, seniors and juniors dan segala apa pun la gelaran kawan-kawan saya.. dari sekolah tadika, sekolah rendah, sekolah menengah, U sampai la sekarang..yang kat oversea ke undersea ke seaside ke semua-semualah. Nak sebut nama sorang-sorang tak larat pulak..rasa nak paste je gambar semua tapi sat gi takut jadi issue pulak huhu

(lagu ni betul2 mendalam maksudnya.. cuba hayati ya..)


Kadang-kadang rasa cam terlebih sentimental pula..bukan apa, bila lihat kesusahan dan kesedihan rakan-rakan, walaupun dah kenal lama, walaupun kita dah masak sangat dengan perangai mereka..terasa ingin terus dok tepi dia dan comfortkan melalui segala macam cara, tapi nurulfalah ni tak pandai sangat ekspresikan keprihatinan. Quote from one of my goodfriend, siti "f****(nama sebenar nurulfalah:)) mempunyai cara tersendiri untuk menunjukkan concern nya" I could not agree more..since I believe in people's judgement..my bad. Nak sangat bagitau "I really care about you and I want to share your problems" but I just don't know the right word and the most proper way to do it.


Jadi saya harap sangat , sahabat-sahabat saya akan tabah menghadapi dugaan, cabaran dan ujian di dunia ini demi redha dan kasih sayang Allah di akhirat. Ingatlah Allah bagi hujan tu tak berpanjangan, sebab akan ada pelangi yang muncul selepas hujan tu reda..kan kan..:)


Ada lagi... nak citer pasal sahabat nie..
'Teman yang paling baik adalah apabila kamu melihat wajahnya, kamu teringat akan Allah, mendengar kata-katanya menambahkan ilmu agama, melihat gerak-gerinya teringat mati..’
“Sebaik baik sahabat di sisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap temannya dan sebaik baik jiran disisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap jirannya” (H.R al-Hakim)

11.02.2008

UJian..

Assalamualaikum sahabat2. maaf baru ada peluang untuk update pada hari ini.. walaupun badan x kuat dan fikiran sedkit melayang, nurulfalah gagahkan jua.. huhu

nurulfalah demam.. rasanya dah lama x demam macam ni.. paling akhir pun time budak2 dulu.. agaknya Allah nak bagi ujian kot.. yelah dah nak hampir2 exam ni, pelbagai ujian datang.. 1st, barang keperluan nurulfalah hilang.. sedih sangat2.. mungkin kealpaan diri seronok sangat nak berziarah menyebabkan Allah mengingatkan.. Dia lebih layak diingati.. Ampun ya Allah.. sampai sekarang tak jumpa.. sedih sangat.. lepas tu, demam yang tiba2. dah 3 hari dah ni.. sampai langsung belum upaya nak buka buku.. camne nak skpr ni.. exam da makin hampir.. huhu..

"Memang hidup ini tidak akan pernah sunyi dari setiap dugaan dan ujian.
Tapi apa yang nurulfalah bileh katakan, sebagai umat Islam seharusnya kita yakin
sesungguhnya setiap cabaran dan ujian hidup itu adalah bukti kasih
sayang Allah terhadap kita.

Berdasarkan dalil daripada ayat 15-17, surah al-Fijr, kita harus fahami bahawa setiap kenikmatan dan kelapangan yang diberikan itu BUKAN bermakna Allah telah memberikan kemuliaan. Dan setiap orang yang diberikan ujian dan cubaan itu BUKAN bererti Allah telah menghinakannya.

Ibnu Qayyim dalam mensyarahkan dalil daripada ayat-ayat tersebut menyatakan golongan pertama itu sebenarnya telah diuji dengan beberapa kenikmatan dan golongan yang kedua itu pula telah dimuliakan dengan diberinya cubaan dan ujian.

Apa yang penting bersabar dan bermuhasabahlah selalu kepada Allah swt.
Setiap orang yang beriman pasti akan menerima cubaan. Yang pasti, setiap ujian itu akan sentiasa kita alami sepanjang hayat, cuma tahap dan bentuknya mungkin berbeza-beza.

Sebagaimana yang diriwayatkan dari sebuah hadis, Saad bin Abi Waqqas pernah bertanya kepada Rasulullah saw., ”Siapakah orang yang paling berat cubaannya ?”



Jawab baginda, "Di antara orang-orang yang paling berat cubaannya ialah para nabi, kemudian mereka yang seumpama dan seterusnya. Seseorang itu diuji sesuai dengan kadar agamanya. Jika dia mempunyai kekuatan dalam agamanya, maka beratlah ujian yang diterimanya.

Sekira agamanya lemah, tentu dia akan diuji sesuai dengan kadar agamanya. Ujian akan selalu datang menimpa seorang hamba selagi dia masih berpijak di atas bumi, dan sehingga tiada lagi kesalahan padanya.”
(Riwayat Tirmizi)

Setiap kali diuji, walau seberat manapun cabarannya, ketahuilah... ianya akan menjadi kayu pengukur yang menentukan keteguhan iman seseorang.

Pelbagai ujian dan dugaan yang diterima itu, adalah bukti kasih sayang pencipta terhadap hambaNya. Dan juga untuk memastikan kita semua memiliki iman yang lebih kuat selepas berjaya menempuhnya dengan penuh kesabaran.

Imam Ghazali ada menulis di dalam kitabnya Mukasyafah Al Qulub,”Sesungguhnya bala merupakan pelita bagi orang arif, menyedarkan orang murtad, memperbaiki orang mukmin dan menghancurkan orang yang lupa. Tidak
seorang pun akan mendapat manisnya iman sebelum dia ditimpa bala, rela dan
bersabar.”

Selain bersabar. Apa yang paling penting ingatlah Allah dan berdoalah selalu. Doa itu adalah ubat yang paling mujarab. Menurut Ibn Qayyim di dalam kitabnya Ad Da’ Wad Dawaa’, “Doa adalah musuh segala bencana. Ianya dapat menolak malah dapat menghilangkannya. Ataupun
sekurang-kurangnya doa itu akan dapat meringankan segala bentuk musibah yang datang.”

Sesungguhnya berdoa itu adalah senjata orang mukmin. Sebagaimana sabda
Rasulullah saw yang diriwayatkan oleh Al-Hakim di dalam kitab sahihnya yang berasal dari Ali bin Abi Talib ra., sabda Rasulullah saw,

“Doa adalah senjata orang mukmin, tiang agama dan cahaya langit serta bumi.”

Akhir sekali, cuba baca perlahan-lahan dan hayatilah sabda Rasulullah saw dibawah yang maksudnya cukup indah dan mendalam sekali. Semoga ianya serba sedikit boleh menjadi penawar ataupun sekurang-kurangnya memberi sedikit suntikan kekuatan untuk kita di dalam menempuh apa saja ujian yang datang.

Janji Allah dalam sabda Rasulullah saw,
“Tiada seorang Muslim pun yang ditimpa sesuatu yang menyakitkan berupa penyakit atau lainnya, melainkan kerananya Allah akan menghapuskan
keburukan-keburukannya sebagaimana pohon yang menggugurkan daun-daunnya.”

(Hadis Riwayat Bukhari)

Semoga kita semua sentiasa bersabar, mengingati Allah dan berdoa selalu
di dalam menghadapi apa saja bentuk ujian yang mendatang.

PERCAYALAH sesungguhnya Allah menyayangimu…Sayang Allah.. ampun dosa hambamu ini

JazaKallaH kerana suDi berKunjunG ke TeraTak saYe..seMoGa meNdaPat manFaat BersaMa Dan berKeKalan UkhWah InI heNdaknYa,insyALLAH(^ _ ^)

nurul falah

10.29.2008

:::Take a Breath::

RM1.00

Suatu hari,seorang pemuda datang ke sebuah gerai mamak dan memesan satu gelas air teh

pemuda : mamak..teh RM1.00 satu

mamak :alright....

Setelah penat menunggu,akhirnya teh yang di order telah pun siap

mamak : nah..nie die teh RM1.00

pemuda :mamak!!kenapa di dalam teh nie ade lipas(dgn nada yg marah)

dengan selamber mamak menjawab

mamak : takkanlah hanya dgn RM1.00,kamu boleh mengharapkan kambing di dalamnye!!!!!

********************************************************************************************************************

TIada E-maIL


Seorang wanita memohon jawatan tukang sapu di MSC Cyberjaya. Pegawai di situ telah mengadakan temuduga dan meminta wanita itu menunjukkan caranya membersih lantai.. Lalu dia mengatakan “Anda diterima bekerja, berikan email anda, kami akan mengirim maklumat yang diperlukan.” Wanita itu menyatakan yang dia tidak memiliki komputer dan juga email. Penemuduga terus mengatakan bahawa tanpa email.. wanita itu tidak boleh diambil sebagai pekerja.

Wanita itu menerima keputusan itu dengan rasa kecewa dan hanya memiliki RM10. lalu dia pergi ke Supermarket terdekat dan membeli 10 kg sayur. Lalu dijualnya sayur tersebut dari pintu ke pintu dan habis dalam masa 2 jam saja. Dia mendapat untung sekali ganda.. Lalu diulanginya kerja tersebut dan menjadikannya sebagai pekerjaan tetapnya.. Setelah beberapa waktu.. dia mampu membeli Lamborghini dan mengembangkan perniagaannya dengan membuka beberapa supermarket di sekitar Kuala Lumpur.

Suatu hari.. dia terlintas untuk mengambil insuran untuk diri dan keluarganya… Dipanggilnya penjual insuran datang kepejabatnya…. Setelah bersetuju… Penjual insuran berkata.. “Minta email Puan…” “Oh.. maaf saya tidak ada komputer dan email” jawab wanita itu.

Penjual Insuran terkejut dan berkata “Aneh.. Puan mempunyai perniagaan yang besar, tapi tidak mempunyai komputer dan email. Bayangkan apa yang Puan boleh lakukan jika Puan memiliki komputer dan email.” Wanita itu menjawab: “Jadi tukang Sapu di MSC Cyberjaya\\\

#############################################################################

COMPUTER

Ini adalah sebuah kisah benar mengenai Microsoft Word Helpline (bantuan berkenaan Microsoft Word melalui telefon). Seorang pekerja di helpline ini telah diberhentikan. Walaubagaimanapun, pekerja ini telah menyaman Word Perfect atas dakwaan “Memecat tanpa Sebab”. Inilah perbualan telefon pekerja berkenaan yang menyebabkan beliau dipecat:

Microsoft: Ridge Hall computer assistance; boleh saya bantu anda?

User: Ya, err, Saya ada masalah dengan Microsoft Word.

Microsoft: Masalah bagaimana tu encik?

User: Saya sedang menaip, tiba-tiba semua perkataan tersebut hilang.”

Microsoft: Hilang?

User: Ya, ia hilang.

Microsoft: Hmm. Macam mana monitor anda kelihatan sekarang?

User: Kosong, tak ada apa-apa.

Microsoft: Tak ada apa-apa?

User: Blank, ia tak respon apa-apa bila saya menaip.

Microsoft: Adakah anda masih didalam Microsoft Word, atau anda telah keluar?

User: Macam mana saya nak tau?”

Microsoft: Bolehkah anda nampak C: prompt pada skrin anda?

User: Apa tu si-perom?

Microsoft: Tak apalah, boleh tak anda gerak-gerakkan mouse anda di skrin?

User: Cursor pun tak ada: kan saya dah kata ianya tak memberi sebarang respon bila saya taip.

Microsoft: Adakah monitor anda ada power indicator?

User: Monitor tu apa?

Microsoft: Ianya adalah sebuah alat yang ada skrin padanya dan ianya berbentuk seperti TV. Adakah ianya mempunyai lampu kecil yang menyala bila monitor anda dihidupkan?

User: Saya tak tahu.

Microsoft: OK, kalau begitu cuba lihat di belakang monitor anda dan cuba cari socket dimana wayar power anda di pasangkan. Boleh nampak tak?

User: Rasa-rasanya.

Microsoft: Bagus. Ikut wayar tersebut hingga ke plug, dan adakah ianya dipasangkan pada soket elektrik di dinding anda.

User: Yaa, terpasang.

Microsoft: Masa anda lihat di belakang monitor tadi, perasankah anda ada dua wayar terpasang di belakang monitor anda, bukannya satu?

User: Iya ke?.

Microsoft: Sebenarnya ada dua. Sekarang saya nak anda pergi balik ke belakang monitor anda dan cari satu lagi wayar tersebut.

User: Okay, jumpa dah.

Microsoft: Cuba ikut wayar tersebut dan beritahu saya samada ianya terpasang dengan ketat di belakang computer anda.

User: Alamak tak sampai laa.

Microsoft: Ok… boleh cuba jenguk-jenguk samada ianya terpasang atau tidak?

User: Tak boleh.

Microsoft: Tak boleh juga ke jika anda cuba panjat apa-apa seperti kerusi dan tengok kat belakang tu?

User: Oh, saya tak nampak bukannya sebab angle tak betul, tapi pasal gelap.

Microsoft: Gelap?

User: Ya. Lampu pejabat ni terpadam dan satu-satunya sumber cahaya yang saya ada adalah dari cahaya tingkap.

Microsoft: OK, kalau macam tu hidupkanlah lampu pejabat anda.

User: Tak boleh.

Microsoft: Tak boleh? Kenapa?

User: Sebab kat pejabat saya “blackout”, tak ada elektrik.

Microsoft: Blackout… tak ada elektrik? Aha, Okay, kita dah dapat penyelesaiannya sekarang. Anda masih mempunyai kotak, manual dan barang-barang pembungkusan semasa komputer ini dihantar?

User: Ada… saya simpan kat dalam almari.

Microsoft: Bagus. pergi ambil barang-barang tersebut dan unplug komputer anda. Kemudian bungkuskan sepertimana masa ianya baru-baru sampai dulu. Hantar balik ke kedai dimana anda beli dulu.

User: Ehh? Ye ke? Macam tu sekali punya teruk ke?

Microsoft: Iya, rasa-rasanya macam itulah.

User: Err… okey lah. Nampaknya saya kena buat macam tu lah. Tapi nak cakap apa dengan pekedai tu?

Microsoft: Beritahu mereka anda terlalu BANGANG untuk memiliki sebuah komputer.


JazaKallaH kerana suDi berKunjunG ke TeraTak saYe..seMoGa meNdaPat manFaat BersaMa Dan berKeKalan UkhWah InI heNdaknYa,insyALLAH(^ _ ^)

nurul falah

::Indah?::



Cinta suatu yang indah,
cinta boleh buat kita gundah,
cinta buat hati berdarah
dan cinta jua boleh membawa kesalan yang tak sudah

::Apa itu Cinta?:::


Sayang tidak bermaksud cinta. Suka tidak serasi dengan cinta. Kagum tidak bererti cinta. Bangga tidak semestinya cinta. Cinta adalah CINTA .

Cinta itu seperti sinar matahari, memberi TANPA mengharap kembali. Cinta itu seperti sinar matahari, TIDAK MEMILIH siapa yang ia sinari. Cinta itu seperti sinar matahari yang MEMBERI KEHANGATAN DI HATI..




JazaKallaH kerana suDi berKunjunG ke TeraTak saYe..seMoGa meNdaPat manFaat BersaMa Dan berKeKalan UkhWah InI heNdaknYa,insyALLAH(^ _ ^)

nurul falah

TIMETABLE FOR STUDENT GROUP : 4SPF
























Day/Time  1
8:00-8:50
 2
9:00-9:50
 3
10:00-10:50
 4
11:00-11:50

Monday
   SSP4313

88(Lecture)
C13 413

 SSP3223
88(Lecture)
C13 413
 

Tuesday
 SPP4102
01(Lecture)

C14 413
 
 SPN4242
01(Lecture)
C13 412(01)
 

Wednesday
 SPP4102
01(Lecture)

C15 202
    SSP4313
88(Lecture)

C22 221

Thursday
    
 SSP4532
88(Lecture)
C22 221

Friday
 SSP4313
88(Lecture)

C13 413

 SSP3223
88(Lecture)
C13 413
   





















Day/Time  5
12:00-12:50
 6
13:00-13:50
 7
14:00-14:50
 8
15:00-15:50

Monday
     

Tuesday
     

Wednesday
 SSP4532
88(Lecture)

C22 221
    

Thursday
    SPN4242

01(Lecture)
C13 412(01)

 SSP3223
88(Lecture)
C13 412(01)

Friday
     

10.24.2008

:::Selamat Hari Ulang Tahun:::




Entry kali ini ditujukan khas untuk sahabatku.. maaf atas kealpaan diri, lantaran terlalu sibuk dengan urusan harian sehingga lupa hari istimewamu.. huhu.. ampun ya...

so, di kesempatan ini, nurulfalah ingin ucapkan selamat menyambut ulang tahun kelahiran buat saudari...



Noor Izyan Salleh..
semoga 22 tahun yang telah berlalu menjadikan dikau lebih matang menghadapi duni yang semakin mencabar ini..
maaf sekali lagi atas kelalaian diri..
dan karangan hati dibawah khas untuk tuan puteri..

Happy B'day
Sekarang ketika hari berulang
untuk yang kesekian kalinya
setelah berpuluh kali
kau kelilingi matahari
menjejak bumi di mana kau tinggal

Berjalan, dan kadang berlari
hidup ini adalah sebuah perjalanan
mendongak memandang matahari
bermadah pepohonan
berkali terjatuh dan bangkit lagi

Terima kasih karena semuanya terjadi
kerana menjadi teman setia
berpegangan erat ketika terjatuh
terima kasih karena kesedihan
mendewasakan jiwa kuatkan batin

Setelah lagi berpuluh kali
kau kelilingi matahari
untuk sekali lagi ini
selamat ulang tahun lagi
semoga selalu berbahagia
tercapai seluruh keinginan
impian bukan lagi ketika terpejam
dan kerinduan bukan tanpa pertemuan

Selamat ulang tahun
semoga kebahagiaanmu menerangi
setiap jiwa yang terkasih
seperti matahari yang telah kau kelilingi
berpuluh kali, lagi dan lagi

Selamat ulang tahun
semoga kesedihanmu menjadi
penerang kegelapan jiwa
dan tangismu membawa kebahagian
seperti ketika pertama kali kau menangis


Happy belated birthday buat Noor Izyan Salleh. 22 October 1986..moga hari depanmu teus disinari cahaya kebahagiaan.. Amin..

P/S::: ucapan selamat menyambut ulang tahun ke 22 ini turut ingin disampaikan kepada semua sahabat yang menyambutnya untuk masa terdekat...


Mohd Abd Hadi Bunyamin 16/Oct/1986
Mohd Afiffi Baharudin 28/Oct/1986
Nooridayu Maskuri 5/Nov/1986

with love from me :-)

JazaKallaH kerana suDi berKunjunG ke TeraTak saYe..seMoGa meNdaPat manFaat BersaMa Dan berKeKalan UkhWah InI heNdaknYa,insyALLAH(^ _ ^)

nurul falah

:::Muslimah Tak Guna:::


Muslimah Memang Tak Guna


Saya percaya bahawa apabila anda mula-mula membaca tajuknya, dan membacanya mengikut intonasi yang betul, anda tersangat tidak bersetuju. Sebelum anda mengatakan rasa tidak puas hati itu, eloklah dahulu anda bertenang dan baca dengan teliti semua fakta yang dikemukakan.Saya rasa memang muslimah tak guna...Jika ada mana-mana point yang tidak tepat, nyatakan komen anda secara terbuka.


******

1. Perempuan yang bergelar muslimah itu tidak guna kain yang nipis untuk membuat bajunya, sehingga terbayang kulitnya. Kerana dia tahu, bahawa pakaian seperti itu adalah pakaian yg layak dipakai oleh perempuan jalang.

2. Perempuan yang mengakui dirinya beragama islam memang tidak guna rantai kaki yang berloceng utk dililitkan pada kakinya. Rantai ini apabila dipakai walaupun tersembunyi tetap bergemerincing dan menarik perhatian orang lain, lebih-lebih lagi lelaki JAHAT. Dia tahu sekiranya dia memakainya juga dia telah melanggar larangan Allah dalam ayat 31 surah An- Nur.

3. Perempuan yang mengakui dirinya ana muslimah memang tidak guna minyak wangi yang baunya semerbak. Wangian sebegini mempunyai kuasa penyerakan bau yang amat tinggi kerana kadar kemeruwapannya tinggi. Biasanya kekuatan bau ini menunjukkan kadar kekompleksan rantai alcohol (secara kimia) yg digunakan utk membuat pewangi itu. Perempuan yang tidak memakai wangian yang kuat ini tahu bahawa inilah yang dipesan oleh nabi. Sabda junjungan bahawa wanita yang keluar rumah dgn memakai wangian, adalah seperti pelacur. Bukan tidak boleh berwangi-wangi tetapi bersederhanalah dlm pemakaian wangian tersebut.

4. Perempuan yang kuat pegangan islamnya memang tidak guna kata- kata yang keji, kerana dia tahu sesiapa sahaja yang bercakap perkara yang keji adalah mereka yang rendah akhlaknya. Lelaki atau perempuan yang bercakap menggunakan perkataan yang buruk @ jahat, adalah seperti sepohon pokok yang rosak akar tunjangnya. Dia tahu bahawa perumpamaan perkataan yang baik dan buruk dinyatakan dengan jelas dalam ayat 24-26 surah Ibrahim.

5. Perempuan muslimah tidak guna masa berborak untuk mengatakan hal-hal orang yang disekitarnya atau dengan kata lain mengumpat, memperkatakan keabaian saudaranya. Dia tahu bahawa sekiranya orang yang suka mengumpat baik lelaki atau perempuan dia seolah-olah memakan daging saudaranya sendiri.
Apakah sanggup kita memakan daging saudara sendiri?
Persoalan ini ditanyakan kepada kita dalam firmanNya ayat 12 surah al-Hujurat.

6. Perempuan yang berpakaian berdasarkan syariat islam memang tidak guna tudung tiga segi, apabila memakainya diselempangkannya sehingga nyata bentuk perbukitan pada badannya (tudung siput babi). Sememangnya ia menjadi tatapan mata lelaki yang jahat yang terkena panahan syaitan. Dia tahu apabila bertudung, dia mesti melabuhkan tudungnya sehingga menutup alur lehernya dan tidak menampakkan bentuk di bahagian dadanya. Pesan Rasul seperti yang disuruh oleh Allah tersebut dalam ayat 59 al-Ahzab. Begitu juga seorang lelaki yang bergelar suami mesti memberi peringatan untuk isteri dan anak- anaknya.

7. Perempuan yang memahami etika dalam islam memang tidak guna lenggok bahasa yang boleh menggoda seorang lelaki. Jika bercakap dengan lelaki yang bukan mahramnya, bercakaplah dengan tegas. Jangan biarkan suara lentukku untuk menarik perhatian lelaki yang sakit dalam hatinya. Sememangnya suara perempuan bukanlah aurat, jika aurat maka Allah tidak akan menjadikan perempuan boleh berkata-kata. Bertegaslah dalam percakapan, jangan gunakan suaramu untuk menarik perhatian lelaki sehingga menjadi fitnah buatmu. Bahaya suara wanita yang bercakap dengan gaya membujuk yang boleh mencairkan keegoan lelaki (yg bukan mahramnya) dicatat dalam ayat 32 surah al-Ahzab. Makna ayatnya lebih kurang begini"Maka janganlah kamu tunduk dlm berbicara sehingga berkeinginanlah orang yang ada penyakit dlm hatinya dan ucapkanlah perkataan yang baik" 'Tunduk' di sini ditafsirkan sbg berbicara dgn sikap yang boleh menimbulkan keberanian orang untuk bertindak jahat kpd mereka. "Penyakit dlm hati" adalah keinginan seorang lelaki utk melakukan perbuatan sumbang dgnnya seperti berzina. Mengapa? Lelaki sangat mudah tertarik kpd seorang wanita melalui suaranya.

8. Perempuan yang menjaga maruah islam memang tidak guna alat make-up untuk menonjolkan kejelitaannya melainkan di hadapan suaminya sahaja. Adab bersolek (tabarruj) ini amat ditekankan kepada wanita muslim (muslimah) kerana semestinya kecantikannya adalah hak ekslusif yang mesti persembahkan kepada suaminya. Jika ingin keluar bekerja, dia memakai make-up secara bersederhana sahaja sehingga tidak jelas kelihatan pada wajahnya dia bersolek. Jangan bersolek sehingga cantiknya anda sehingga kadang2 wajah anda menjadi seperti hantu. Hendak bergincu? Jika bergincu, pakailah yg tidak menyerlah warnanya. atau Mengapa tidak pakai lipstick-non-glossy atau lipbalm sahaja?

9. Perempuan islam tidak guna kain tudung yang jarang-jarang seperti jarangnya jala yang digunakan untuk memukat haiwan akuatik. Kerana apabila memakai tudung seperti ini, akan nampak juga bahagian yang sepatutnya ditutup rapi dari pandangan orang lain. Rambut adalah mahkota, tetapi jangan biarkan mahkota itu tidak 'berharga' dengan menayangkannya tanpa sebarang perlindungan. Jika mahkota berharga disimpan dengan rapi di dlam sangkar, dan ditambah pula pengwal untuk menjaga keselamatannya, maka demikian juga dengan rambut wanita. Sangkar itu adalah kain litup yang sempurna dan pengawalnya pula adalah ilmu yang diamalkan oleh anda untk memakainya dengan cara yang terbaik.

10. Jadilah perempuan islam & muslimah yang B E R G U N A
*******
JazaKallaH kerana suDi berKunjunG ke TeraTak saYe..seMoGa meNdaPat manFaat BersaMa Dan berKeKalan UkhWah InI heNdaknYa,insyALLAH(^ _ ^)

nurul falah