8.14.2009

Sahabat Vs Kawan


Terbitnya entri nie selepas melalui pelbagai peristiwa pada hari ini.... :what: Peristiwa apa? Biarlah itu menjadi lipatan sejarah dalam hidup nurul... Hari ni nurul nak kongsi pendapat mengenai sahabat..:kiss:Apa beza sahabat dan kawan? Sama erti tapi lain pengertian....:what::what:Hehe...
Nurul memandang sahabat lebih tinggi daripada kawan.. Semua orang nurul anggap sebagai kawan.. Tapi rasanya susah nak mengiktiraf seseorang itu sebagai sahabat..Jika sahabat, situasinya adalah “barang kau aku punya dan barang aku kau punya”.. Berlainan pulak dengan kawan yang mana “barang kau kau punya dan barang aku, aku yang punya” Haha.. Semakin pelik..:what:

Lebih 20 tahun nurul bernafas kat dunia nie.. Bermacam2 ragam kawan dah ditemui.. Bermacam lokasi dah disinggah.. Dan di semua tempat, rasanya ada kawan.. Tapi jarang untuk bersua dengan sahabat.. Kebanyakan mereka hanya sekadar teman belajar, studi hempas pulas sama2 time exam, teman berbual dan bergosip, teman bergembira dan sebagainya.. Tapi kenapa susah nak menemui sahabat?

Bagaimana untuk mencari sahabat? Susah bersama dan senang bersama.. Itu baru sahabat sebenar,, Berlainan pulak ngan kawan yang hanya tau senang sahaja bersama2.. Rasanya dalam dunia nie sekerat dua jer yang boleh bersusah senang dengan orang lain..

Biasanya, kita sering menjadi tempat perkongsian masalah dan selalu menjadi tempat mencari jalan penyelesaian.. Tapi bilakita seperti ada masalah hanya ini jer selalu kita terima; “Ko ok ker? Aku tengok macam ada tak kena jer.. Ko ada masalah ker?”.. Rasanya itu tak cukup.. Bukanla memilih atau mengada, tapi sudah berbaloi jika dorang bercakap “Citer la kat aku, mane tau boleh tolong”

Sahabat bagiku bukan la hanya dialog “kau la sahabat aku dunia akhirat”.. Nilailah sendiri dan hargainya walau si ’sahabat’ tidak mengerti.. Mencari biji cili di celahan gigi lebih senang dari mencari sahabat.. Sebaik2 sahabat tidak bermakna kita tak perlukan kawan.. Penulisan aku di atas bukanlah bermakna aku memandang keji pada yang bertitle kawan.. Keseimbangan jiwa itu perlu untuk pengurusan hidup yang bermakna. :pompom: Fikir-fikirkan dan selamat beramal:):what:

JazaKallaH kerana suDi berKunjunG ke TeraTak saYe..seMoGa meNdaPat manFaat BersaMa Dan berKeKalan UkhWah InI heNdaknYa,insyALLAH(^ _ ^)

nurul falah

No comments: