4.17.2009

::K.E.B.E.R.K.A.T.A.N::

Bismillahirrahmanirrahim..

Berkat?? Hmm, jgn salah faham ye..ini bukan berkat yang dapat masa kenduri kahwin tu...(~.^)

Penting ke keberkatan dalam hidup seseorang??

Dalam post saya kali ini, sukalah saya utk menceritakan serba sedikit tntg soal keberkatan melalui pengalaman saya sendiri. Kita fokus dahulu tntg keberkatan guru/org yg memberi ilmu kpd kita.

Kenapa tiba2 saya nak timbulkan isu ni ye?? Alkisahnya begini....

Sejak mula2 belajar di UTM, saya sangat kagum dgn seorang classmate saya ni (even bukan coursemate) . SGT KAGUM dgn ilmu dan keterlibatannya dlm kuliah. Mmg dia sgt energetic. Setiap kali pensyarah memberikan soalan, suaranya saja yg kedengaran. Mmg tiada org lain, hanya dia. Tanya saja apa2 soalan, pasti jawapannya betul (buat masa ni la...). Tapi, tidak dinafikan, kawan saya ni agak pelik orangnya. X tau nak terangkan macam mana tapi agak berbeza dgn org lain. Tapi apa pun mmg dia ni SANGAT PANDAI, anugerah dekan lagi tu...

Alhamdulillah. satu anugerah kerana pernah mengenali seseorang seperti dia. menjadikan dia sebagai seorang pesaing yang sihat. InsyaAllah. Dan ramai juga rakan2 disekeliling saya yang pintar-pintar. Cuma disini ingin dikongsi bersama suatu kisah benar yang betul-betul berlaku dalam kehidupan saya. Seorang rakan lain yang saya kira rajin dan pandai. Walau bagaimanapun oleh kerana tidak puas hati dengan cara pengajaran seorang pensyarah, dan sering memburukkan pensyarahnya di luar, akhirnya dia gagal dalam kursus itu. Walhal kursus tersebut tidaklah terlalu sukar bagi orang sepertinya.. dan sekarang alhamdulillah dia semakin berubah, menjaga tutur kata dan tidak merendah-rendahkan orang di sekeliling sewenang-wenangnya..

Apa yg saya cuba sampaikan ialah x kira walau sepandai mana pun kita, yg pasti ilmu kita x akan pernah mengatasi ilmu Allah SWT dan x guna kalau kita pandai tetapi tidak menghormati guru kita. Bermakna, x BERKAT la segala ilmu yg kita belajar selama ni. Saya mula menyedari betapa pentingnya keberkatan itu membawa kesan dlm hidup seseorang ketika di bangku sekolah menengah. Banyak kes2 yg berlaku, walaupun pelajar itu tidaklah pandai seperti org lain tetapi disebabkan dia sgt menghormati guru dan sgt menjaga tingkah lakunya dgn guru, dia mampu berjaya sepertimana org lain. Ada juga org yg terlalu sibuk dgn tanggungjawab2 di sekolah cthnya memegang jawatan2 penting di sekolah, sudah pasti masa belajar mereka kurang drpd org lain tetapi sekali lagi kerana BERKAT ikhlas membantu guru, memudahkan urusan guru, dia mampu berjaya dgn cemerlang sepertimana org yg sentiasa bergelumang dgn buku malah lebih cemerlang drpd mereka. Antara ketakutan saya semasa di sekolah ialah apabila guru terasa hati dgn kita. Kdg2 hanya kerana kesalahan seseorang individu, tapi seluruh ahli kelas mendapat akibatnya. Hidup ini sgt x tenang apabila guru terasa hati dgn kita walaupun ianya sebenarnya kerana kesalahan org lain. Apabila kemaafan dah diberi, fuh..~~ Alhamdulillah...cikgu x marah lagi....(^_^)

Suka saya nak mengingatkan, utk berjaya sebenarnya bukan hanya terletak pada ilmu yg kita ada tetapi KEBERKATAN juga penting. KEBERKATAN dr guru2 dan ibu bapa kita sendiri.
Kisah saya yg keempat, saya pernah ditegur oleh seorang sahabat saya kerana sudah lama tidak pulang ke rumah lantaran terlalu sibuk di kampus. Katanya...

"Baliklah rumah...kita nak berjaya ni, bukan kerana faktor2 tertentu je...baliklah, jumpa parents..."

Hmm..terasa gak la dgn kata2 sahabat tu. Yg sebenarnya, walaupun saya x balik rumah, keluarga saya dtg melawat hujung minggu tu. (backup diri sendiri..(~.^)..) Sekadar peringatan buat diri sendiri dan kita semua..biar sesibuk mana pun kita di kampus, dgn urusan belajar, bergerak kerja, melaksanakan tanggungjawab dan sebagainya, jgn sesekali kita lupa pada ibu bapa kita. Kalau boleh, hubungi mereka setiap minggu, lebih baik kalau setap hari. Ikut kemampuan masing2.

“Keredhaan Allah terletak pada keredhaan ibubapa dan kemurkaan Allah terletak pada kemurkaan ibubapa.” (Hadits riwayat At-Tirmidzi)

Fikir2kan lah..~~~

~umi, abah..mintak maaf sbb dh lama x blk rumah~
adik....ada masa nanti kaklong balik ye..

(T__T)

~buat rakan-rakan, tahniah kerana sudah selesai melalui waktu kemuncak PSM~pembentangan~ yakin akan ada seorang yang akan dinobat sebagai pembentang terbaik.. saya sudah ada calon-calonnya..
~ Good Luck bagi yang bakal menduduki peperiksaan akhir..
Semoga perjuangan kita selama ini membuahkan hasil yang enak..
Doakan yang terbaik untuk saya juga ya:)

2 comments:

Krasz bAtu said...

suka ngan en3 ni

nurul falah said...

terima kasih krasz batu.. semoga apa yg kita perolehi hari ini diiringi dengan keberkatan